Page 194 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 194

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 193

          yazı  malzemeleri olarak  kullanılmıştır. Ancak Resulüllah  dö-
          neminde özel kâtiplerin ve zengin sahabilerin kullandığı yazı
          malzemelerinin  başında  parşömen  ve  kâğıt  gelmektedir. Hz.
          Ömer’in Müslüman olmasına vesile olan yazılı Kur’ân varak-
             333
          ları , Hicretten önce Müslüman olan ve Akabe Biatı’na katı-
          lan, Rafi’ b. Malik’e verilen o zamana kadar vahyolunan ayet ve
                                         334
          surelerin yer aldığı Kur’ân metni , Uhud savaşında şehid düş-
          meden önce Hz. Hamza’nın o zamana kadar inen ayetlerin yer
                                                        336
                         335
          aldığı Mushaf’ı  parşömen üzerine yazılmıştı.  Yine Hic-
          ret esnasında çölde, Resulüllah’ı öldürmeye gelip sonra Müs-
          lüman olan ve bir emannâme isteyen Süraka b. Malik’e Hz.
                                  337
          Ebubekir’in yazdığı belge  de bir deriye yazılmıştı.  Bu misal-
          lerden, Mekke ve Medine’de o zaman kâğıdın ve parşömenin
          mevcut olduğunu, özel parçalar halinde yolculuklarda kullanıl-
                338
                                                            339
          dığını  ve bunlara vahiylerin yazıldığını anlıyoruz.  Ayrıca
          çok sayıda sahabenin elinde Mushaf ’ın mevcut olduğu da orta-
          ya çıkıyor. Ticaret ve akabe biatine katılan Müslümanlar vasıtası

          333  Bkz: Abdu’l-Melik b. Hişam b. Eyyûb el-Hımyerî,  es-Sîretü’n-nebeviyye,
              (Kahire: 1955), 1/344; Muhammed İbni Sa’d,  es-Sîretü’n-nebeviyye mine’t-
              tabakâti’l-kübrâ, (Kahire: 1989), 3/267-268; Celâleddîn Abdurrahman b. Ebî
              Bekr es-Suyûtî, Târîhu’l-hulefâ, (Mısır: 1952), 109-110
          334 Hamîdullah, Kur’ân-ı Kerîm Târihi, (Erzurum: 1978), 44
          335  Mahmud Ramyâr, Târîh-i Kur’ân, (Tahran: 1990), 334; Abdussabûr Şâhin,
              Târîhu’l-Kur’ân, (Kahire: 1966), 126
          336  Celâleddin Abdurrahman b. Ebî Bekr es-Suyûtî, el-Itkân fî ‘ulûmi’l-Kur’ân,
              (İstanbul: 1978), 1/78
          337 Muhammed  Hamîdullah,  Mecmûatü’l-vesâiki’s-siyâsiyye li’l-ahdi’n-nebevî,
              (Kahire:1958), 12; İmâmuddîn İsmail İbni Kesîr,  el-Bidâye ve’n-nihâye fi’t-
              târih, (Kahire:1963), 5/348
          338  Müslim, “İmâre”, 24; İbn Mâce, “Cihad”, 45; Hanbel, Müsned, 8/121; Ebû
              Dâvud, “Cihad”, 89.
          339  Daha fazla bilgi için bkz. Hayrettin Öztürk,  “Hazreti Peygamber (A.S)
              Döneminde Kur’an Ayetlerinin ve Surelerinin Tesbit ve Tertibi Hakkında Bir
              Değerlendirme”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20 /
              20-21 (Mart 2005), 213-235.
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199