Page 195 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 195

194             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         ile bu malzemeler hicretten önce Medine’ye ulaştığı, taşınan bu
         malzemelerin de parşömen ve deri cinsinden olduğu anlaşılıyor.

             2.10. Vahiy kâtipleri


             Hz. Peygamber’in yanında sürekli vahyi yazacak kâtipler
         bulunurdu. Bunların başında Hz. Ali, Hz. Osman ve Hz. Ebu-
         bekir bulunmaktadır. Müslümanların işkence gördüğü zaman-
         larda da hicret esnasında da bunlardan en az biri yanında bu-
         lunuyordu. Bunlar aynı zamanda bu zor şartlar altında bile
         yazı malzemelerini-ki bunların başında deri ve papirüs gel-
         mektedir- yanlarında bulunduruyorlardı. Hicret esnasında Hz.
         Ebubekir’in yanında deriden bir yazı malzemesinin bulunduğu
                        340
         tarihen sabittir.  Ayrıca Hz. Peygamber’in ashabına ellerinde
         Mushaf ile düşman bölgelerine gitmemeleri konusunda uyar-
         ması da Kur’ân’ın birçok kişi tarafından yazıldığının en önemli
                    341
         kanıtlarıdır.  Görüldüğü gibi yazma faaliyeti gazve, seriyye ve
                                           342
         hicret esnasında da devam etmiştir.  İster vahyi yazanlar is-
         ter mektupları yazanlar olsun Hz. Peygamber’in 43 civarında
                  343
         kâtibinin  olması vahyin yazıldığının en açık delilidir.

         340 Khalife, The Sublime Qur’an and Orientalism, 38; Mevlânâ Muhammed Ali,
             İslâm Dîni, trc. Nâciye Hamdi Akseki, (İstanbul: 1946), 44-45 (1.dp); bu
             malzemeler, deriler ve parşömenlerdi. Zor şartlar altında ağaç, hurma dalı, taş,
             kemik vs. gibi aletlerin taşınması güç olurdu.
         341  Muhammed Bâkır el-Meclisî,  Bihâru’l-envâr fî ahbâri’l-eimmeti’l-ethâr,
             (Tahran: 1312), 2/19, 46
         342  Buhârî,  “Menâkibu’l-Ensâr”, 45; Nesâi,  “Kasâme”, 47; Ahmed b. Hanbel,
             Müsned, 4/176; Muhammed Hamîdullah, Muhtasar Hadis Tarihi ve Sahife-i
             Hemmâm b. Münebbih, trc. Kemal Kuşçu (Ankara: Beyan Yayınları, 2007), 32-
             33.
         343  Muhammed bin Lütfi ed-Dabbağ, Lemehât fî ‘ulûmi’l-Kur’ân, (Beyrut: 1990),
             102; Ebû Abdullah ez-Zencânî,  Târîhu’l-Kur’ân, Beyrut: Müessesetü’l-
             ‘Alemî, trsz.), 42; Abdu’l-Hay el-Kettânî,  et-Terâtibü’l-İdâriyye, trc. Ahmet
             Özel, (İstanbul: İz yayıncılık, 1990), 1/201.
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200