Page 197 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 197
196 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Mushaf’ta kâtibin hatasından kaynaklanan nokta, hareke, harf
veya kelime yanlışı varsa onu okuyan hafız tarafından kalem-
347
le düzeltilirdi. Bazen bu şöyle de olurdu; ezberlediği ayetin
yazılı ayetle aynı olmadığını gördüğünde yani ezberlediğim mi
doğrudur yoksa yazılmış olan mı diye tereddüt ettiğinde o za-
man diğer bir nüsha veya bir hafıza rücu eder ve hangisi yanlış
ise ya nüshasını ya da hafızasındakini düzeltirdi. İlk dönemler-
de yazılan Mushaflarda hareke ve nokta olmasa da bu sebepten
dolayı okuyanlar arasında bir ihtilaf ortaya çıkmazdı. Meselâ;
نِومْلِعِی ‘i نِومْلِعِتِ okumaları mümkün değildi. Çünkü Kur’ân’la sü-
rekli ilişki içinde bulunan sahabe hıfzla hitabeti birleştirdiğin-
348
den bir hata olma ihtimali olmazdı.
3. Kur’ân’ın Hz. Muhammed
Döneminde Cem’ Edilmesi
Kur’ân, Hz. Peygamberin (s.a.v.) yaşadığı dönemde ve ilahi
yönlendirme ile bir araya getirilmiş ve derlenmiştir. Bu görüşün
savunucusu Hind-Alt Kıtası âlimlerinden Hamîdüddîn Ab-
dulhamid el-Ferâhî’dir (1863-1930). Hamîduddîn el-Ferâhî
bu konuyu Kur’ân ayetleri ışığında incelemiş ve Kur’ân’ın
Peygamber’in (s.a.v.) yaşadığı dönemde ve ilahi gözetim altın-
349
da bir araya getirildiği ve düzenlendiği sonucuna ulaşmıştır.
347 ‘Imâdî, Cem’ul-Kur’ân, 173.
348 Imâdî, Cem’ul-Kur’ân, 174-175.
349 Ebû Muhammed ‘Alî ibn Ahmad ibn Hazm, el-İhkâm fî usûli’l-ahkâm, 1.
Baskı, (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘Ilmiyye, 2004), 6/272; ‘Abdullatîf Rahmânî,
Târîhu’l-Kur’ân, 1. Baskı, (Lahor: Matbaa Şuffe, 2001), 24-94; ‘Imâdî, Cemu’l-
Kur’ân, 376-388, 392-393; Muhammed Ebu’l-Kâsım el-Hûî, el-Bayân fî
tefsîri’l-Kur’ân, 5. baskı (Kum: el-Matba’atü’l-‘Ilmiyye, 1974), 257-278;
John Burton, The Collection of the Qur’ön, lst ed. (Cambridge: Cambridge
University Press, 1979), 9-240; Daha detaylı bilgi için bkz. Shehzad Saleem,
Collection of the Qur’ân: A Critical and Historical Study of Al-Farâhî’s View, (‘A