Page 197 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 197

196             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         Mushaf’ta kâtibin hatasından kaynaklanan nokta, hareke, harf
         veya kelime yanlışı varsa onu okuyan hafız tarafından kalem-
                      347
         le düzeltilirdi.  Bazen bu şöyle de olurdu; ezberlediği ayetin
         yazılı ayetle aynı olmadığını gördüğünde yani ezberlediğim mi
         doğrudur yoksa yazılmış olan mı diye tereddüt ettiğinde o za-
         man diğer bir nüsha veya bir hafıza rücu eder ve hangisi yanlış
         ise ya nüshasını ya da hafızasındakini düzeltirdi. İlk dönemler-
         de yazılan Mushaflarda hareke ve nokta olmasa da bu sebepten
         dolayı okuyanlar arasında bir ihtilaf ortaya çıkmazdı. Meselâ;

         نِومْلِعِی ‘i نِومْلِعِتِ okumaları mümkün değildi. Çünkü Kur’ân’la sü-
         rekli ilişki içinde bulunan sahabe hıfzla hitabeti birleştirdiğin-
                                           348
         den bir hata olma ihtimali olmazdı.
             3. Kur’ân’ın Hz. Muhammed
             Döneminde Cem’ Edilmesi


             Kur’ân, Hz. Peygamberin (s.a.v.) yaşadığı dönemde ve ilahi
         yönlendirme ile bir araya getirilmiş ve derlenmiştir. Bu görüşün
         savunucusu Hind-Alt Kıtası âlimlerinden Hamîdüddîn Ab-
         dulhamid el-Ferâhî’dir (1863-1930). Hamîduddîn el-Ferâhî
         bu konuyu Kur’ân ayetleri ışığında incelemiş ve Kur’ân’ın
         Peygamber’in (s.a.v.) yaşadığı dönemde ve ilahi gözetim altın-
                                                                  349
         da bir araya getirildiği ve düzenlendiği sonucuna ulaşmıştır.

         347 ‘Imâdî, Cem’ul-Kur’ân, 173.
         348 Imâdî, Cem’ul-Kur’ân, 174-175.
         349  Ebû  Muhammed ‘Alî  ibn  Ahmad  ibn  Hazm,  el-İhkâm fî usûli’l-ahkâm,  1.
             Baskı, (Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘Ilmiyye, 2004), 6/272; ‘Abdullatîf Rahmânî,
             Târîhu’l-Kur’ân, 1. Baskı, (Lahor: Matbaa Şuffe, 2001), 24-94; ‘Imâdî, Cemu’l-
             Kur’ân, 376-388, 392-393; Muhammed Ebu’l-Kâsım el-Hûî,  el-Bayân  fî
             tefsîri’l-Kur’ân, 5. baskı (Kum: el-Matba’atü’l-‘Ilmiyye, 1974), 257-278;
             John Burton, The Collection of the Qur’ön, lst ed. (Cambridge: Cambridge
             University Press, 1979), 9-240; Daha detaylı bilgi için bkz. Shehzad Saleem,
             Collection of the Qur’ân: A Critical and Historical Study of Al-Farâhî’s View, (‘A
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202