Page 196 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 196
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 195
2.11. Ücretli Mushaf Yazıcılar
Hz. Peygamber (s.a.v.) zamanında yazı ve imlâ’da maha-
retli olan sahabeler vardır. Bunlar Mushaf yazma işi ile meş-
gul olur ve oradan aldıkları ücretle geçimini sağlarlardı. Bazı
insanlar bu kazancın helal olup olmaması konusunda şüphe-
ye kapılmışlar ve Peygamber Efendimizin huzuruna çıkıp du-
rumu arz etmişler ve Peygamber Efendimiz de şöyle buyur-
muştur: یٰلَاعِتِ � للّها بٌاتَک ارجَا ہیلِعِ مْتِذِخَا امِ قَحَا. Yani “ücret aldığınız
şeyler arasında en çok ücret alma hakkınız Allah’ın kitabının
344
kitabetidir.” Hz. İbn Abbas’a vahiy kitabetinin ücreti hak-
kında sorulmuş o da “vahiy kâtipleri musavverlerdir (yani ön-
ceden yazılmış harflerin tasvirini çekerler veya telaffuz ve ses
için tayin edilmiş suratları çekerler/ yazarlar), onlar ellerinin
345
kazancını yerler” demiştir.
2.12. Kur’ân’ı Yüzüne Bakarak Okumanın
Kur’ân’ın Yazıya Geçirilmesindeki Faydası
Hz. Peygamber (a.s.); “Kur’ân’da, gözlerinizin payını ona
verin yani Mushaf ’a bakarak okuyun. Kur’ân’ı, Mushaf olma-
dan okumak bin kat sevap kazandırır ve Mushaf ’ı görerek oku-
346
mak ise iki bin kat sevap kazandırır” buyurmuştur. Sahabe,
Kur’ân’a bakarak okumanın iki kat sevap alma müjdesini işitip,
sevap ümidiyle kitaba bakarak okurlar ve ezberledikleri Kur’ân
ayetlerini gözleri ile satırlar üstünde takip ederlerdi. Eğer bir
344 Ebû Muhammed Vecîhüddîn Abdurrahman b. Ali ibnü’d-Deybe eş-Şeybânî,
Teysîru’l-vusûl ilâ câmiı’l-usûl min hadîsi’r-resûl, thk. Hâmid Abdullah el-
Mahallâvî et-Temîmî, (Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1997), 2/263.
345 ‘Imâdi, Cem’ul-Kur’ân, 190.
346 Hatîb et-Tebrîzî, Mişkâtu’l-mesâbîh, Fedâilu’l-Kur’ân, 1. Baskı, (Dımaşk:
el-Mektebü’l-İslâmî, 1381/1961), 2. Baskı, (Beyrut: el-Mektebü’l-İslâmî,
1399/1979), 59 (hadis no: 2167), 666.