Page 192 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 192
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 191
rine yazılıyor ve böylece nazil olan surenin tamamlanmasına
kadar bekletiliyor, sonra daha münasip ve uygun diğer malze-
316
me üzerine geçiriliyordu.” Beyhâkî de: “Kanaatimce bundan
maksat, ayrı ayrı zamanlarda inen ayetleri Hz. Peygamber’in
317
nezaretinde sureler halinde derlemektir” diyerek bu görüşü
desteklemiştir.
2.8. Ana Kitaptan Mushafların Yazılması
Hz. Peygamber (s.a.v.) inen ayetleri bir kitaba naklettirir-
318
di. Buna “Kitâbu’l-İmâm” ya da “Kitâbu’l-Ümm” denirdi. Bu
kitap Mescid-i Nebevî yapıldıktan sonra mescidin direklerin-
den birinin yanında bir sandıkta korunmaya başladı. O yüz-
den o direğe “Ustuvâne-i Mushaf” adı verildi. Sahabeler o di-
reğin yanında oturup Kur’ân’ı ezberlerler ve İmam Mushaf’tan
Kur’ân’ı kendi sayfalarına naklederlerdi. Buradan hareketle Zeyd
bin Sâbit şöyle demiştir: “Bizler Peygamber Efendimizin yanın-
319
da (oturup) evraklardan/ sayfalardan Kur’an’ı cem’ ederdik.”
Münafıkların düzenbazlıkları arttığında Mushaf’ı onlardan ko-
rumak için sandık, mescitten kaldırılıp müminlerin annesi Hz.
Hafsa’nın yanına gönderildi ve Hz. Hafsa hayatta olduğu süre-
320
ce bu İmam Mushaf onda kaldı. Yeni ayetler geldiğinde Hz.
316 Hamidullah, Kur’an-ı Kerim Tarihi, (Erzurum: 1978), 43
317 Bedreddîn Muhammed Abdullah ez-Zerkeşi, el-Burhân fî ‘ulûmi’l-Kur’ân,
thk. Yusuf Abdurrahman el-Mer’aşelî, (Beyrut: 1990), 2/354.
318 Mervan, hicri 64 yılında münafıklar, Kitâbu’l-İmâm’ı tahrif edip insanları
saptırmasınlar ve ümmet arasında şüphe ve ihtilaf ortaya çıkmasın diye onu
kasten yaktırmıştır.
319 Ebü’l-Fazl Celâlüddîn Abdurrahmân bin Ebî Bekr es-Suyûtî eş-Şâfiî, el-
Itkân fî ‘ulûmi’l-Kur’ân, thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim, 2. Baskı,
(y.y., Matbaatü Emîr, 1363/1984); İbni Hacer, Fethu’l-bârî, 1/81; Hâkim en-
Nîsâbûrî, “Kitâbü’t-Tefsîr”, el-Müstedrek, (2002), 29 (hadis no: 2900), 249.
320 Allâme Tamannâ ‘Imâdî Mucîbî Puhlvârvî, Cem’ul-Kur’ân, 2. Baskı, (Karaçi:
Rahmân Publisihing Trust, 1994), 171