Page 191 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 191
190 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
tarafından sayfalara aktarılmıştır ki bunlardan bir kısmı bilakis
sureleri yazmışlardır. 311
Ata b. Yesar’dan şöyle nakledilmektedir: Peygamber (a.s.)
sordu: “Yazdın mı?” “Evet” diye cevapladı. “Düzeltme için tes-
lim ettin mi” diye tekrar sordu”. “Hayır” diye cevap verdi.” Pey-
gamber (a.s.) daha sonra “O teslim etmen ve düzeltilmesi için
312
neden yazılmadı” dedi.
2.7. Sadece Sureleri Yazan Kâtipler
Peygamber’in kâtiplerinden bazıları parça parça ayetleri
313
değil, bilakis sureleri yazmışlardır. Bu yazma işi şu şekilde
olmuştur: Vahiy parça parça geldiğinden surenin bitmesine ka-
dar geçici olarak ufak tefek şeyler üzerine yazılmış, sonra daha
uygun malzeme üzerine kopya edilmiştir. Bir surenin tamamı-
nın inmesi biter bitmez kâtipler, Hz. Peygamber’in gözetimin-
de son şeklini vermek üzere ayetleri bulunmaları gereken sıra-
314
ya yerleştirmişlerdir. Önce deri parçalarına yazılan bu ayetler,
sicil gibi hazırlanan sayfalara aktarılmış, böylece Resulüllah’ın
işareti ile her surenin aynı bölümleri bir araya getirilmiştir.
Peygamber’in kâtiplerinden bazıları parça parça ayetleri de-
315
ğil, bilakis sureleri yazmışlardır. Bu konuda Menâzır Ah-
sen Gılânî’nin tespiti şudur: “Vahiylerin parçalar halinde gel-
mesi sebebiyle bunlar önce, geçici olarak küçük eşyalar üze-
311 Muhammed Beyyûmî Mihrân, Dirâsetün târihiyyetün mine’l-Kur’âni’l-Kerîm,
(Riyad: 1980), 24.
312 Ebu Sa ‘d ‘Abdu’l-Kerim ibn Muhammed ibn Mansur es-Sam ‘ânî, Âdâbu’-
imla’ ve istimla’, 1. Baskı, (Beyrut: Daru’l-kütübi’l- ‘ilmiyye, 1981), 77.
313 Muhammed Beyyumi Mihran, Dirâsetün târihiyyetün mine’l-Kur’âni’l-Kerîm,
((Riyad: 1980), 24
314 Hamidullah, Kur’ân-ı Kerim Tarihi, (Erzurum: 1978), 43
315 Mihran, Dirâsetün târihiyyetün mine’l-Kur’âni’l-Kerîm, 24