Page 188 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 188
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 187
297
Hz. Peygamber’in “sakaleyn hadisleri ” de sünnetten
Kur’ân’ın yazıldığının en bariz delilleridir.
2.3. Tarihten Deliller
Hz. Ömer’in Müslüman olmasına vesile olan belge ilk dö-
nemlerde Kur’ân’ın yazılmaya başlandığının önemli bir vesika-
sıdır. Ömer, Tâhâ suresinin üzerine yazılı olduğu ayetlerden et-
kilenerek Müslüman olmuştu. Hz. Ömer, İslâm’a giren kırkın-
cı kişi olarak bilinir. O, vahyin 5. yılında, hicretten 8 sene önce
Müslüman olmuştur 298
2.4. Sahabenin kendi Nüshalarını yazması
Peygamber’in gözetimi altında kâtipler tarafından ya-
zılan Kur’ân’ın resmi kayıtlarına ilaveten diğer birçok nüsha,
Peygamber’in arkadaşları tarafından kendi kişisel kullanımla-
rı için yazılmıştır. Örneğin, sayfa kenarlarına açıklayıcı notlar
düşen Abdullah b. Mesud tarafından Kur’ân’ın herhangi bir
nüshası yazılırken, diğer bir nüsha da Ali b. Ebi Talib tarafın-
299
dan hazırlanmıştır. Yazılan ayetler, Peygamber’e arz edilmiş,
300
o da yanlışları düzeltmiştir. Rasulüllah, inen vahiylerin nasıl
yazılacağı hususunda da ashabına yol göstermiştir. İbn-i Abbas
şöyle demiştir: “Mushaflar o zaman satılmıyordu. Peygamberin
297 “Size kıymetli iki şey bırakıyorum. Allah’ın kitabı ve Ehli beytim”
298 Celaleddin Abdurrahman b. Ebi Bekr es-Suyuti, Tarihu’l-hulefâ, (Mısır:
1952), 109-110; Hamîdullah, Kur’ân-ı Kerîm Târihi, (Erzurum: 1978), 41;
Abdu’l Melik b. Hişam b. Eyyûb el-Hımyerî, es-Sîretü’n-nebeviyye, (Kahire:
1955), 1/344; Muhammed İbnu Sa’d, es-Sîretü’n-nebeviyye mine’t-tabakâti’l-
kübrâ, (Kahire: 1989), 3/267-268; Suyûtî, Târîhu’l-hulefâ, (Mısır: 1952), 109-
110; Buhari, Sahîh el-Buhârî, (Beyrut: 1992), (hadis no: 3810, 3996, 5003,
5004); Muslim, Sahîh-i Müslim, (İstanbul: trsz.), (hadis no: 2465),.
299 Mohammad Khalife, The Sublime Qur’an and Orientalism, (London: 1993), 39
300 Hamidullah, Kur’an-ı kerim Tarihi, (Erzurum: 1978), 42