Page 186 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 186

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 185

          Kur’ân’ın bizzat kendisi özellikle Mekkî ayetlerde onun yazıl-
          dığına işaret etmektedir:

              “Oku, insana bilmediğini öğreten, kalemle (yazmayı) öğre-
                                               287
          ten Rabbin en büyük kerem sâhibidir.”
              “Kaleme ve yazdıklarına andolsun.” 288

              “Sen bundan önce ne bir yazı okur ne de elinle onu yazar-
                                                          289
          dın. Öyle olsaydı, batıla uyanlar kuşku duyarlardı.”
              “Hayır! Şüphesiz bunlar (ayetler), değerli ve güvenilir
          kâtiplerin elleriyle (yazılıp) tertemiz kılınmış, yüce makamla-
          ra kaldırılmış mukaddes sayfalarda (yazılı) bir öğüttür, dileyen
          ondan (Kur’an’dan) öğüt alır. 290

               “Yine onlar dediler ki: (Bu ayetler), O’nun başkasına yaz-
          dırıp da kendisine sabah-akşam okunmakta olan, öncekilere ait
                      291
          masallardır.”
              Bu ayetler, Mekke’nin ilk yıllarında nazil olmuştur. Bura-
          da Müşrikler açıkça Kur’ân’ın yazıldığını söylüyorlar. Kur’ân’ın
          8 yerde suhuf kelimesinden bahsetmesi, yassı sahifeler ve ki-
          tap varaklarından söz etmesi Kur’ân’ın yazıldığının açık delille-
               292
          ridir.  Yine Kur’ân’ın müşriklere meydan okuyarak Kur’ân’ın
          287  Alak, 96/3-4.
          288  Kalem, 68/1-2.
          289  Ankebut, 29/48.
          290  Abese, 80/11-16
          291  Furkân, 25/5.
          292  Müddessir, 74/52; Enbiyâ, 21/104. Kitap; üzerine yazı yazılan kâğıtlardan
              teşekkül etmiş demektir.  “Kitab”,  “yazılı belge” ve  “yazı” anlamlarına gelir.
              Çoğulu  “kütüb” dür. Bkz. Regis: Blachere,  Introduction au Coran, (Paris:
              tsz.), 5; Hanbel, Müsned, 3/14, 17; Tirmizî, “Kitâbu’l-Menâkıb”, 31, (5/662;
              Muhammed Hüseyin Ali es-Sağîr, Târîhu’l-Kur’ân, (Beyrut: 1983), 78; Adnan
              Muhammed Zerzur, ‘Ulûmu’l-Kur’ân, (Beyrut: 1991), 81.
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191