Page 185 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 185
184 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
önderliğinde zenginlerin finanse ettiği bu ilim merkezlerinde
yetişen kurrânın sayısı her geçen gün artmış ve burada yetişen
talebeler muallim olarak Medine dışına gönderilmiştir. 283
Hz. Peygamber; Müslümanların en hayırlısının Kur’an’ı
284
öğrenen ve öğreten kişiler olduğunu ve Kur’ân’ın; Abdul-
lah ibn Mes’ûd, Ebû Sâlim Mevlâ Huzeyfe, Übey ibn Ka’âb
285
ve Mu’âz gibi sahabilerden öğrenilmesini teşvik etmiştir. Bu
Kur’ân muallimleri ve hafızlar sayesinde yüzlerce insan Kur’ân’ı
ezberlemişlerdir.
2. Kur’ân’ın Kitâbeti
Kur’ân ilk dönemlerden itibaren yazıya geçirilmiştir.
286
Kur’ân’ın yazılmasını bizzat Hz. Peygamber emretmiştir.
Bununla ilgili pek çok delil mevcuttur. Kur’ân’ın yazıldığının
delillerini şöyle sıralayabiliriz:
2.1. Kitâbî deliller
Kur’ân insanların hâfızalarında korunduğu gibi yazı-
lı olarak da korunmuştur. Bu koruma özelliğiyle ilgili olarak
el-Mektebetü’l-İslâmî, 1990), 102; Ebu Abdillah el-Hâkim, el-Müstedrek
ale’s-sahihayen, thk. Mustafa Abdülkadir Ata (Beyrut: Darü’l-kütübi’l-ilmiyye,
1990), 1/757; Ebû Şehbe, el-Medhal li dirâseti’l-Kur’âni’l-Kerîm, 366.
283 Mustafa Baktır, “Suffe”, Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi (İstanbul: TDV
Yayınları, 2009), 37/469-470; Muhammed Hamîdullah, İslâm Peygamberi, trc.
Salih Tuğ (İstanbul: İrfan Yayınları, 1991), 2/769, 773; Ebû Abdillah Muhammed
b. Sa’d, et-Tabakâtü’l-kübrâ, (Beyrut: Dâru Sadr, 1957), 3/118; Muhammed
Abdulazîm ez-Zürkânî, Menâhilü’l-irfân fî ulûmi’l-Kur’ân, thk. Fevvâz Ahmed
Zümerlî, 3. Baskı, (Beyrut: Dâru’l-kitâbi’l-Arabî, 1995), 1/198-199.
284 Buhārī, el-Cāmi‘u’s-Sahîh, 4/1919, (no. 4739).
285 Buhārī, el-Câmiu’s-Sahîh, 3/1372, (no. 3548)
286 Muhammed Abdu’l-Azîm ez-Zurkânî, Menâhilu’l-İrfân, (Beyrut: 1988),
2/63.