Page 183 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 183
182 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
273
bu usul üzere Bakara Suresi’ni 10 yılda ezberlemiş oğlu
Abdullah b. Ömer de 4 veya 8 yıl, Bakara Suresi’nin hıfzı ile
274
meşgul olmuştur. Onun için Malik b. Enes, Bakara ve Âl-i
İmrân Suresi’ni ezberleyen bizim nazarımızda büyük sayılır-
275
dı demiştir. Abdullah b. Mes’ud bundan hareketle şu gerçe-
ğe vurgu yapmaktadır: “Biz Kur’an’ı, zor öğrenir ve kolay uy-
gulardık. Ama bizden sonrakiler onu kolay öğrenecek ve zor
uygulayacaklardır”. 276
Hz. Peygamber döneminde Kur’ân ayetlerinin uygulanma-
sı, ezberlemenin bir vasıtası kabul ediliyordu.
1.1.10. İlk metinlerin harekesiz ve noktasız olması
İlk inen vahiylerin noktasız ve harekesiz oluşu ezberleme-
277
nin önemini artırıyordu. Sahabe, unutmamak için farklı kı-
raatleri ezberleyerek muhafaza ediyorlardı. Kur’ân, noktasız ve
harekesiz yazıldığı için yeni nesiller açısından okuma zorluğu-
nun önüne geçmede ezber yolu hem Kur’ân’ın nesilden nesi-
le ulaşmasında hem de Kur’ân’ın doğru bir şekilde muhafaza-
sında en uygun metoddu. Bu yolla Hz. Peygamber’in (s.a.v.)
yüzlerce ve binlerce sahabesi Kur’ân’ı ezberledi ve sözlü olarak
sonraki nesillere aktardı.
273 Muhammed Abdülhay b. Abdilkebîr b. Muhammed el-Kettânî, et-Terâtîbü’l-
idâriyye, thk. Abdullah el-Hâlidî, 2. Baskı (Beyrut: tsz.), 2/280.
274 Malik b. Enes, Muvatta’, (Kahire: 1951), Kur’ân, 11; İbni Sa’d, et-Tabakâtü’l-
kübrâ, 4/121; Suyûtî, Itkân, 4/202.
275 Suyûtî, Itkân, I/229; Hanbel, Müsned, 3/120.
276 Kurtubi, el-Câmi li ahkâmi’l-Kur’ân, Mukaddime.
277 Şâhin, Târîhu’l-Kur’ân, 111; Subhi es-Sâlih, el-Mebâhis fî ulûmi’l-Kur’ân, 10.
Baskı (Beyrut: Dârü’l ‘ilm, 1977), 90.