Page 184 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 184
HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE KUR’ÂN’IN HIFZI, KİTÂBETİ VE CEM’İ 183
1.1.11. Hz. Peygamber’in, Sahabenin Hayatında
Kur’ân Okuma Alışkanlığı Kazandırması
Hz. Peygamber (a.s.)’in geceleri kalkıp Kur’ân okuması,
sahabenin hayatında Kur’ân okuma alışkanlığı kazandırmış ve
278
bu zamanla bir ibadete dönüşmüştür.
“Ey örtüsüne bürünen (Peygamber) kalk! Ve gecenin ya-
rısında, biraz azında ve biraz fazlasında ağır ağır Kur’ân
279
oku! Doğrusu Biz sana ağır bir kelam vahyedeceğiz.” Hz.
Peygamber’in bu uygulaması ile gece ibadeti yapanlar çoğal-
mıştır. Geceleyin sahabe evlerinin önünden geçenler arı uğultu-
280
su gibi Kur’ân okuma sesleri işitiyorlardı . Kur’ân’ın bir ibadet
olarak hem namazda hem de namaz dışında her gün okunma
geleneği nesilden nesile aktarılarak günümüze kadar gelmiştir.
Bazı İslâm ülkelerinde bu uygulama hala devam etmektedir.
1.1.12. Kur’ân Muallimliğinin Teşvik Edilmesi
Hz. Peygamber (a.s.), abdesti olduğu sürece Kur’ân’ı sahabe-
281
ye her zaman öğretmiştir . Mekke’de Dâru’l-Erkâm, Medine’de
ise Ashâb-ı Suffe ve Dâru’l-Kurrâ, Kur’ân eğitim merkezle-
ri olarak tahsis edilmiştir. Burada yetişenler Kur’ân’ı hıfzedip,
ayetleri müzakere etmişler, namazlarda okumuşlar ve hayatları-
282
na uygulamak için gayret göstermişlerdir. Hz. Peygamber’in
278 Buhârî, “Meğâzî”, 38.
279 Müzzemmil, 73/1-5.
280 Buhârî, “Meğâzî”, 38, “Şehâdât”, 11; Dârimî, “Mukaddime”, 2.
281 Tirmizī, Sünen, 1/273-274, (no. 146).
282 Ebû Nu’aym el-İsbehânî, Hilyetü’l-evliyâ ve tabakâtü’l-esfiyâ, (Beyrut: Dâru’l-
Kütübü’l- ‘Ilmiyye, 1409/1988), 1/40; Ebû Abdillah Muhammed b. Sa’d, et-
Tabakâtu’l-kübrâ, thk. Muhammed b. Salim es-Sülemî, (Tâif: Mektebetü’s-
Sâdık, 1414/1993), 3/75-76, 184; Kettânî, et-Terâtîbü’l-idâriyye, 2/151;
Muhammed b. Lütfi es-Sabbâğ, Lemehât fî ulûmi’l-Kur’ân, 3. Baskı (Beyrut: