Page 133 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 133

132             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

           3.  Muhammed b.  Tayfur es-Secâvendî  (ö. 560/1165):
               Vakf-ı  Lâzım  (مُ), Vakf-ı  Mutlak  (طِ), Vakf-ı  Câiz  (جَ),
               Vakf-ı Mücevvez (زً),  Vakf-ı Murahhas (صُ), Vakf-ı
               Memnûʿ (لاَّ).

             Vakf işaretleri hususunda son olarak şunları da belirtmek-
         te fayda olduğunu düşünmekteyiz: Bugün dünya genelindeki
         mushaflarda Secâvendî’nin vakf işaretleri ve yine ondan son-
         ra geliştirilmesine rağmen ona atıfla zikredilen diğer işaretler
         de kullanılmaktadır. Secâvendî’nin geliştirdiği işaretler yukarı-
         da zikri geçtiği üzere صُ ،زً ،جَ ،طِ ،مُ ve لاَّ  olmak üzere altı tane
         iken bunlara ilave edilen işaretler ise tespit edebildiğimiz ka-
         darıyla خٌ ،حَلِصَ ،لِّصَ ،ىَلِصَ ،ىَلِقَ  ،فِقَ ،ث ث ،كَ ،قَ ،ع olmak üzere 10
         tanedir. Bu işaretlerin bazıları diğer bazılarıyla (لِّصَ ،ىَلِصَ ve ،فِقَ

         ىَلِقَ gibi) aynı işlevi görmektedir. Ancak hangi işaretin kullanı-
         lacağı mushafı basan ülkeden ülkeye göre değişebilmektedir. 202

             Mushafta meydana gelen dönüşümler söz konusu olunca,
         mushafın bölümlenmesi hususuna da değinmek gerekmektedir.


         202  Yeryüzünde nereye giderseniz gidin Kur’an hep aynıdır. Ancak Mushafların
             çeşitli yönleriyle birbirinden ayrıştığını görebilmek mümkündür. Bu farklı
             yönler fiziki baskı özellikleri olabileceği gibi vakf işaretleri ve hatta imla
             özellikleri  şeklinde  de  olabilmektedir.  Örneğin  Türkiye  Diyanet  İşleri
             Başkanlığınca bastırılan Mushafların çoğunda (istisna baskılar mevcuttur
             bkz: Altıkulaç, Mesâhif-i Kadîme, s. 113 ve ayrıca 141 nolu dipnot.) Rahman
             kelimesi نِامْحَرلَا şeklinde mim ile nûm arasında elif ilavesiyle yazılırken Suudi
             Arabistan’da basılan Mushaflarda arada elif harfi olmaksızın نمْحَرلَا şeklinde
             yazılmaktadır. Bu yazım ise Hz. Osman’ın çoğalttığı Mushaflarda kullanılan
             imla ile örtüşmektedir. Kanaatimizce Müslümanların Mushaf basımı
             hususunda da tevhide ihtiyacı vardır. Bu hususta Tayyar Altıkulaç, DİB’in
             7.8.2014 tarihinde yapılan toplantıda kademeli olarak resm-i osmânî’ye
             dönüş yönünde karar aldığını ancak henüz bir dönüşümün gerçekleşmediğini
             belirtmektedir. Bkz: Altıkulaç, Mesâhif-i Kadîme, s. 102-113 ve 113’teki 141
             nolu dipnot. Biz de bu kararı oldukça dikkat çekici buluyor, dünya genelinde
             mushaf imlasında birlik sağlama adına atılan önemli bir adım olarak
             değerlendiriyoruz.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138