Page 131 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 131

130             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         Araplara nazaran neredeyse hiçbir kelimeyi yanlışsız okuya-
         mayan bir kitle ortaya çıkmıştı. Bunun üzerine, Kur’an’ı kolay
         ve hatasız okunur kılmak amacıyla Arap yazısı Kur’an özelin-
         de geliştirilmeye başlandı. Bu noktada ilk çalışma sesli harfleri
         tespit ve yazıda gösterme olarak ifade edilebilir. Bu sistem ge-
         liştirme süreci ed-Düelî (ö. 69/688) ile başlayıp Halil b. Ah-
         med (ö. 175/791) ile tamamlanmıştır.

             Halil b. Ahmed’le tamamlanan sesli harfleri yazıya yansıt-
         ma sisteminin ardından mushafa vakıf işaretlerinin ilavesi sü-
         reci yaşanmıştır. Bu süreç İbn Evs el-Mukrî (ö. 366/978) ile
         başlayıp es-Secâvendî  (ö. 560/1165) ile sona ermiş, böylece
                                                       200
         günümüze kadar devam edecek olan sistematiğe  kavuşmuş-
         tur. Aslında bu sürecin ‘vakf yapılacak yerlerin belirlenmesi’ ile
         başladığını belirtmeliyiz. İbn Evs el-Mukrî ‘nin öncülüğünü
         yaptığı iş ise, bu sürecin ikinci basamağı diye niteleyebilece-
         ğimiz, ‘yerleri ve vakf yapma - yapmamadaki zaruret derece-
         leri büyük oranda belirlenen vakf işaretlerinin mushafta hangi
         semboller ile gösterileceği’ hususudur. Başka bir ifadeyle bu iki
         iş eş zamanlı eylemler olmayıp ilki vakf yapılacak yerlerin dere-
         celerinin ve hükümlerinin tespit ve tayini; ikincisi ise secâvend
         diye meşhur olan bir takım sembol harflerin yani vakf işaretle-
         rinin Mushaflara eklenmesidir.

             Vakf-ibtidâ’nın tespiti hususunda yapılan farklı tasnifler-
         den bazıları kronolojik olarak şu şekilde sunulabilir: 201

         200  Bu sembol sistemi, kendisine atfen Secâvend diye adlandırılmaktadır. Bu
             sembollere zamanla başka kimselerce yenileri de eklenmiş, ancak onlar da aynı
             isimle anılmaya devam etmiştir.
         201  Vakf-İbtidâ, yerlerinin tespiti, derecelerinin belirlenmesi, burada zikredilen
             kronolojik seçki ve özellikle bu işi yapanlar arasında öne çıkan İbnü‘l-Enbârî,
             ed-Dânî ve es-Secâvendî’nin geliştirdikleri sistemler hakkında detaylı bir
             analiz ve bu hususa dair yeni bir sistem geliştirme girişimi için bkz: Recep
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136