Page 132 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 132

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MUSHAFTAKİ DEĞİŞİMLER ÜZERİNE  131

              1.  Ebî Hatim es-Sicistânî (255/869)‘ye göre dörttür: Tâm,
          Mefhum (Kâfî), Salih (Hasen), Nakıs (Kabîh)

              2.  İbnü‘l-Enbârî (328/939)‘ye göre üçtür:  Vakf-ı tâm,
          Vakf-ı hasen, Vakf-ı kabîh

              3.  ed-Dânî (444/1053)‘ye göre dörttür:  Tâm/Muhtâr,
          Kâfî/Caiz, Salih/Mefhum, Kabîh/Metruk

              4.  es-Secâvendî (560/1164)‘ye göre beştir: Vakf-ı Lâzım,
          Vakf-ı Mutlak, Vakf-ı Caiz, Vakf-ı Mücevvez, Vakf-ı Murahhas

              5.  es-Sehâvî (643/1245)‘ye göre dörttür: Tâm (Muhtâr),
          Kâfî (Salih), Hasen, Kabîh (Nakıs)

              6.  el-Üşmûnî (900’ler?)‘ye göre beştir: Tâm/Etemm, Kâfi/
          Ekfâ, Hasen/Ahsen, Salih/Aslah, Kabîh/Akbeh.

              7.  Zekeriya el-Ensârî (926/1520)’ye göre sekizidr: Tâm,
          Hasen, Kâfi, Sâlih, Mefhum, Caiz, Beyân ve Kabîh vakf şek-
          linde sekizli bir tasnifi benimsemiştir.


              Vakf işaretlerini ilk defa harflerle sembolleştiren üç isim
          ve geliştirdikleri semboller ise kronolojik olarak şu şekilde
          sunulabilir:
            1.  İbn Evs el-Mukrî (öl. 341/952): Hasen-i hafif ( حِ ), Kâfî
                Vakf: ( كَ ), Tâm Vakf: ( مُ ).


            2.  Ebû‘l-Alâ el-Hemedânî (öl. 569/1173):  Vakf-ı temel/
                itmâm ( دَ ), Vakf-ı kâfi/ekfâ ( كَ ); Vakf-ı hasen ( سِ ),
                Vakf-ı salah/aslah ( صُ ).


              Koyuncu, Teoriden Pratiğe Vakf ve İbtida, Hacıveyiszade İlim ve Kültür Vakfı
              Yayınları, Konya 2022.
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137