Page 130 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 130

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MUSHAFTAKİ DEĞİŞİMLER ÜZERİNE  129

                                  199
          yazısıyla yazılmıştır/imlâ  ettirilmiştir. Yani o dönemde yazı
          ne seviyedeyse, ayetler de doğal olarak bu yazıyla yazılmıştır.
          O dönem Arap yazısıysa büyük oranda nokta ve harekelerden
          ari bir yazıdır. Arapça’da 28 harf/ses bulunmasına karşın, bu
          sesler, dönemin Arap yazısında/imlasında 15 şekille yazılıyor-
          du. Buna göre ilk yazılan mushaf(lar)da dönemin yazısında ol-
          madığı üzere, şekilleri birbirine benzeyen harfleri birbirinden
          ayırmaya yarayan noktalar, sesli harfleri gösteren harekeler bu-
          lunmamaktaydı. Yani Hz. Ebû Bekir ve Hz. Osman’ın hazır-
          lattığı mushaflarda Kur’an metni dışında başka hiçbir şey yazılı
          değildi. Hz. Osman’ın hem cem’ hem de istinsah/çoğaltma adı
          verilen bu işlemindeki amaç ise, İslam coğrafyasında Kur’an
          okumada birliği sağlamaktı. Böylece mushaf ve imlası netlik
          kazanmış oldu. Bu imlaya da ‘resm-i Osmânî/hatt-ı Osmânî’
          denildi.

              İmam Mushaf ’ın imlası, Arap diline ve Kur’an’a aşina olan,
          dilin selikasına sahip kişiler için okunması kolay bir yazıydı.
          Ancak zamanla tâbiûn diye nitelediğimiz yeni neslin ve özel-
          likle İslam’a yeni giren Arap olmayan kişilerin Kur’an’ı metne
          bağlı kalarak/yazılı malzemeden (mushaftan) okuma zorun-
          luluğu ortaya çıktı. Bu ise Kur’an’ı hatalı okumaya neden ol-
          maktaydı. Zira ayetleri, kelimeleri akışa göre hatasız okuyan


              Hz. Osman’ın bizzat kendi şahsı için çoğalttırdığı nüshayı da katarsak Hz.
              Osman  döneminde  komisyonun  istinsah  ettiği  Mushaf  sayısı  toplam  6
              olmaktadır. Bkz: Tayyar Altıkulaç, Günümüze Ulaşan Mesâhif-i Kadîme -İlk
              Mushaflar Üzerine Bir İnceleme-, TDV Yayınları, Ankara 2021, s. 62-63.
          199  Resm ve hat kelimeleriyle de ifade edilebilen bu imlâ, literatürde genellikle
              resmu’l-mushaf, er-resmu’l-osmânî, hatt-i osmânî ve hecâu’l-mushaf
              tabirleriyle dile getirilmektedir. İmam Mushafların en önemli konularından
              sayılan imlâ özellikleri hakkında detaylı bilgi için bkz: Ganim Kaddûr Hamed,
              Muvâzene Beyne Resmi’l-Mushaf ve’n-Nukûşi’l-Arabiyyeti’l-Kadîme, el-Mevrid,
              Bağdat 1986.
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135