Page 135 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 135

134             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         el-Musta’sımî (ö. 698/1299) ile muhakkak ve reyhani hat da
         mushaf yazımında tercih edilmeye başlanmıştır. Osmanlı dö-
         neminde ise daha çok muhakkak, reyhani, nesih ve sülüs hat-
         ları Mushaf hattı olarak benimsenmiş, yıllar içerisinde kolay
         okunması gerekçesiyle nesih hattı mushaf hattı olarak diğerle-
         rine tercih edilmiştir.

             Mushaf yazımında geleneksel hat/geleneksel form ise Şeyh
         Hamdullah (ö. 926/1520) ile olgunlaşmış, Hafız Osman’ın (ö.
         1110/1698) yazdığı mushaflarla son halini almıştır. Ayrıca
         Şeyh Hamdullah’tan Hafız Osman’a gelininceye kadar mus-
         hafın sayfa düzeni, satır sayısı gibi hususlar belli ölçüler kazan-
         mış, böylece mushaf yazısına sadelik ve zerafet kazandırılmış-
         tır. İşte bu nesih hattı bundan sonra geleneksel mushaf hattı
                                             206
         olarak büyük oranda kabul görmüştür.  Günümüzde ise artık
         bilgisayarın sunduğu imkânlar ile Mushaf hattı daha da gelişti-
         rilmiştir. Böylece hem sanatsal yönü bulunan hem de daha ko-
         lay okunabilen Mushaf yazısı elde edilmiştir. 207

             2. Mushafta Meydana Gelen
             Dönüşümlerin Somut İzleri


             Çalışmanın bu başlığında, yazıya aktarılmış Kur’an vahyi-
         nin mushafa dönüşümü ve günümüze dek mushafta meydana

         206  Mehmet Emin Maşalı, “Mushaf ”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi,
             TDV Yayınları, İstanbul 2006, 31/242-248; Muhittin Serin, “Mushaf (Hat)”,
             Türkiye Diyanet  Vakfı İslâm Ansiklopedisi,  TDV  Yayınları, İstanbul 2006,
             31/248-254.
         207  Bu teknikle farklı girişimler mevcuttur. Bunlardan Diyanet İşleri Başkanlığı’nın
             da yöneldiği girişim Muhammed Abay’a aittir. Kendisinin Resm-i Osmânî’ye
             uygun olarak geliştirdiği Mushaf hattı, günümüzde DİB tarafından özellikle
             farklı dillerde bastırılan meallerde metin olarak kullanılmaktadır. Benzer
             şekilde bundan daha önce ise Fahrettin Bilgiç tarafında Resm-i Osmani’ye
             uygun olarak yazılan mealsiz Mushaf yine DİB tarafından
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140