Page 110 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 110
KUR’ÂN’IN KELİME SEÇİMİNDEKİ TİTİZLİĞİ 109
erkek veya bir mümin kadının, Allah ve resulü bir emir ve hüküm
verdiklerinde artık işlerinde bundan başkasını seçme hakları ola-
maz. Allah’ın ve resulünün emrine itaat etmeyenler doğru yoldan
137
açıkça sapmışlardır.” Ayetin sebebi nüzulü olarak Hz. Pey-
gamberin Zeynep bnt. Cahş ile evlatlığı Zeyd b. Harise’yi ev-
lendirmek istediği sırada buna Zeynep bnt. Cahş ve kardeşi
Abdullah b. Cahş’ın karşı çıkması gösterilmektedir. Ayetle Hz.
Peygamberin tasarruf ve fiillerinin Müslümanlara yönelik bağ-
layıcı etkisi sübut bulmuş olmaktadır. 138
ِ
ِ
ٍ �
�
ِ
ِ
�
g- Helak, yok olma:دَيُدَجَ ٍ قَْلِخَ يفََلَ انْاء ضَرََّ ْ لاَّا يفَ انَْلَِلِضْ اَذَاء او ٓ قَوَ
ُلَاَ
َ
َ
َ
َ
َ
َ
َ
ْ
َ
ِ
ِ ِ
َ نِوَرفَاكِ مِْهُِبِرَّ ءآقِلِِبِ مْهَ ْ لِّبِ/İnkârcılar şöyle derler: “Toprakta kaybolup
َ
َ
ُ
َ
ْ � َ
ُ
ْ
gittiğimizde biz yeniden mi yaratılacakmışız?” Aslında onlar rab-
139
lerinin huzuruna çıkacaklarını inkâr etmektedirler.
ِ
ِ
h- Unutma: ىرخَلأَا امْهَادَحَإِ ركِ َ ذِتَ َ فَ امْهَادَحَإِ َ لِّضَتِ ْ نِأَ/ iri unutur-B
َ
ْ
ُ
� ُ
َ ُ َ ْ َ ْ
140
sa diğeri hatırlatsın diye… Borçlar hukukunu tanzim eden bu
ayette verilen borcu yazmak için bir kâtip iki tane de erkek
şahit bulundurulması emredilmiştir. İki erkeğin bulunamadığı
durumlarda ise bir erkek iki kadının şahitlik yapması istenmiş-
tir. İki kadının şahitliğine gerekçe olarak da onlardan birinin
unutması durumunda diğerinin hatırlatması gösterilmiştir. Bu-
rada dalalet kelimesi unutma manasında kullanılmıştır.
ِ
�
ِ
�
ı- Bilgisizlik: نيِّ�لَا ٓ ضَلَا نمِ ۬انَْاوَ ًاذَا اهُـَٔتَْلِعِ َ فَ َ لٍاَقَ/ Mûsâ, “Ben” dedi, “O
َ
َ
َ
َ
َ
َ
ٓ ُ َ
işi, (sonunun ölüme varacağını) bilmeden yaptım.” 141
137 Ahzab, 33/36.
138 Zemahşerî, Keşşâf, III, 539; el-Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed,
el-Câmi‘ li ahkâmi’l-Kur’ân, thk. Ahmed el-Berdûnî, İbrahim Etfîş, (Kahire:
Dâru’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964), XIV, 186.
139 Secde, 32/10.
140 Bakara, 2/282.
141 Şuârâ, 26/20.