Page 115 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 115
114 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
Bu kelimenin cahiliye döneminde de dua manasına geldi-
ğine el-‘Aşâ’nın şu beyti misal gösterilmiştir:
ِ
ِ
ِ
مْسَتِرَّاوَ اهُنْدَ ىَلِعِ ىَ�لِصَوَ اهُنْدَ يفَ حَيُرلَا اهَُلِبِاقَوَ
َ
َ َ � َ َ َ َ � َ َ َ َ
(Şarap tüccarı) içki küpünü rüzgâra doğru tuttu sonra da (ekşimesin,
bozulmasın) diye (ىَلِصَ ) “duâ etti” ve küpün ağzını kapattı
el-‘Aşâ’ya ait bir başka beyit şöyledir:
ِ
ِ
ً لاَحَتِرمِ تُبِرقَ دَقَوَ يتَنَِبِ ُ لٍوقِتِ اعِجَولَاوَ بٌاصَوَلأَا يبِأَ بَنَجَ ِ بٌرَّ ايُ
َ
ْ
َ ْ ُ ُ
َ َ َ
َ
ْ � َ �
َ
ِ
ِ
ِ
ِ ِ
ِ
اعِجَْطَضَمِ ءرمْلَا ِ بَنَجْلَ نِإِفَ امِويُ يضَمْتَغَا َ فَ تُيَِّلِصَ يْذِلَا ُ لِّثْمِ كَيِّلِعِ
َ ْ
ْ
َ
َ َ ُ ْ َ ْ َ ً
Kızım, yolculuğum yaklaşınca şöyle dua eder: Ya Rabbi babamı
sıkıntı ve meşakkatlere karşı koru!
Ey kızım bana ettiğin(تُيِّلِصَ ) “duânın” aynısı senin için de
olsun ama artık yat. Çünkü vücudun dinlenmeye ihtiyacı var. 151
İbnu’l-Cevzî salât kelimesinin müfessirler tarafından on
farklı manada tefsir edildiğini belirtmiştir:
�
ِ ِ
�
a-Şer‘î ibadet: مْهَ ةٍرخَٰ ْ لاَّاِبِ مْهَوَ ةٍوكِزَلَا َ نِوتِؤْيُوَ ةٍوٰلِصَلَا َ نِومْيِّقِيُ نيُذَِلََا
َ
ُ ْ
َ ٰ َ
ُ
ْ ُ َ ْ َ ُ َ َ ُ ُ َ
ِ
َ �نِونَقَويُ / Namazlarını özenle kılan, zekâtı veren ve âhirete kesin
ُ
ُ
152
olarak inananlar;” Ayette kelime, şer’î ıstılahta kazandığı an-
lam olan, vakitleri ve şekli belli ibadet anlamına gelen namaz
manasında kullanılmıştır.
�
ِ
ِ ٓ
b- Mağfiret ve istiğfâr: نيُذَِلَا اهُيَُا ايُ يِبَنَلَا ىََلِعِ َ نِوُلِصَيُ هِتَكُئَٰلِمِوَ � للّها نِا
�
َ
َ ُ ُ َ َ
َ ُ ٓ ِ َ
َ
َ
َ َ َ
َ
�
�
ِ
ِ
ًامْيِّلِسَتِ اومْ�لِسُوَ هِيَِّلِعِ اوُلِصَ اونَمِٰا / llah ve melekler peygambere salât edi-A
َ
َ
َ
ُ َ
ْ
ُ َ َ ْ
153
yorlar; ey iman edenler, siz de ona salât ve selâm okuyun.”
151 İbn Düreyd, Cemheratü’l-luğa, I, 115; Ezherî, Tehzîb, XII/165, 166.
152 Lokman, 31/4.
153 Ahzab, 33/56.