Page 106 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 106
KUR’ÂN’IN KELİME SEÇİMİNDEKİ TİTİZLİĞİ 105
her türlü ayrılma dalalet olarak isimlendirilir. Bu yüzden bu
kelime peygamberlere de kâfirlere de nisbet edilmiştir. Her ne
kadar bu ikisi arasında çok büyük farklar olsa da ًلاَّا ٓ ضْ كَدَجَوَوَ
َ َ َ َ َ َ
121
ۖىدَهُ َ فَ/ Seni yol bilmez halde bulup yol göstermedi mi ayetinde
ٰ َ
ِ ِ
�
�
ِ
Hz. Peygamber hakkında ve yine ِ مْيُدَقِْلَا كَلَ َ لاَضْ يفََلَ كَنْا � للّهاتِ اوُلَاَقَ/
َ
َ
َ
َ
َ َ
122
Yanındakiler ise, “Vallahi sen hâlâ eski şaşkınlığındasın” dediler.
Ayetinde de Hz. Yakup hakkında bir niteleme olarak zikre-
123
dilmiştir. Ancak Peygamberlere isnad edilen dalâlet unutma,
hata ve yanılma manalarındadır.
Dalalet farklı bir bakış açısıyla ikiye ayrılmıştır:
2.1. Nazari bilgilerde dalalet
Bu tür dalâlet zihni veya kalbi fiil olarak kabul edilen iman
ve kabullenme yönünden kişinin doğru yolu bilmemesidir.
ِ
ِ
ِ
� ِ
�
�
� ِ ِ ٓ
ًادَيِّعِبِ ًلاَّ َ لاَضْ َ لِّضْ دَقِ َ فَ ِرخَٰ ْ لاَّا مُويِّْلَاوَ هِلِسُرَّوَ هِِبَتَكِوَ هِتَكُئَٰلِمِوَ � للّهاِبِ ر ُ فَكُيُ نمِوَ/ Allah’ı,
َ ْ َ
َ
ْ
ُ ُ
َ
َ َ
َ ْ َ َ
َ
ْ َ َ
ُ ُ َ
َ
ْ
meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve âhiret gününü inkâr
124
eden kimse iyice sapıtmıştır.” Ayetinde ifade edilen dalâlet bu
türdendir. Burada dalâlet kavramı küfür kavramının anlam ala-
nı içerisinde mana bulmuştur.
2.2. Ameli ilimlerde dalalet
Bu tür dalâlet kişinin iman ettiği halde ibadetlerden oluşan
şer’î hükümleri bilmemesidir. 125
121 Duhâ, 93/7.
122 Yusuf, 12/95.
123 Râğıb el-İsfehânî, Ebu’l-Kasım el-Huseyn b. Abdillâh, el-Müfradât fi ğarîbi’l-
Kur’ân, thk. Safvân Adnân ed-Dâvûdî, (Beyrut: Dâru’l-Kalem, 1412/1992),
509.
124 Nisa, 4/136.
125 Râğıb el-İsfehânî, Müfradât, 510.