Page 43 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 43
34 Dr. Mustafa BAŞ
Kirkor olan Harbi ve Mahcubl olan iki şaire muttali olduğunu, Mahcu
bi' nin çok seneler evvel söylediği eser ve kasidelerin Kayseri'de ağız
dan ağıza dolaştığını, Harbi ile de görüştüğünü, bu kişinin tam bir Ana
dolu insanı olduğunu, şiirlerini de tam bir Anadolu Türkçe'si ile yazdı
ğını belirterek her iki şairin şiirlerinden örnekler sunmuştur< 44l.
Ayrıca kaynaklar, Hıristiyan Türklerin, İpatetname, Sabilere Fazilet
Kılavuzu, Milleti Hıristiyanlığın Çok Lazımlı Tarife Kitapçaazı gibi ba
zı dini kitaplarını da Rumca bilmedikleri için Türkçe'ye çevirdiklerini
bildirmektedir( 45l. Karamanlıca olarak adlandırılan Grek Harfleri ile
Türkçe yazılmış bulunan kitabeler ve mektuplarda kullanılan ifadeler,
isimler ve bazı terimler Karamanlıların Türk olduğu tezinin doğruluğu
nu bir başka yönden teyit etmektedir (46l.
Anadolu'daki varlıkları boyunca Türkçe'den başka bir dil kullan
mamış olan bu insanların, aralarındaki dini bağ kullanılarak, yoğun He
len propagandasına tabi tutuldukları ve Türkçe konuşan Rum asıllı kim
seler oldukları fikrinin kendilerine aşılandığı görülmektedir. Bu hususu
aslen Karahisarlı ve Yozgat'ın Akdağmadeni ilçesinde yerleşmiş olup
Keskin Metropolitliği yapan Papa Eftim, 1919 yılında yayınladığı birin
ci Beyannamesinde şöyle dile getirmektedir: " .. .İstanbul Patrikhanesi
Mübarek İsa Mesih'imizin emri hilafına ruhaniyetini ve mezhebimizi
şerre alet ederek Türk olduğumuz halde Helenizm propagandası ile iğ
fal ederek güya aslen Yunan'lı imiş ve aslına rücu edermiş gibi azınlık
hukuku iddiasıyle mezhebi millete karıştırarak ... dini ve ruhani vazife
sini ihmal ederek şanlı Türk Milletinin şanlı biz evlatlarını hileler ile
Yunanlı yapmaya kalkışması ve Avrupa'ya böyle göstermesi Türk Mil
letinin aleyhine esastan şikayette bulunması Allah'ın emrine ve hakika
tine muhaliftir ... " (47)
(44) İzzet Ulvi, "Hıristiyan Türkler", Hakimiyet-i Milliye, ı2. Kanunuevvel (Aralık) 192 1 .
(45) Bkz. Eröz, 35-40.
(46) Bkz. Güngör, Türk Bodun Bilimi, 224-237.
(47) Hakimiyet-i Milliye, 30 Teşrinisani (Kasım) ı92 1 ; Anadolu'da Ortodoksluk Sadası, 30 Mart
1338 ( 1922); Erol Cihangir, Papa Eftim'in Muhtıraları ve Bağımsız Türk Ortodoks Patrikhane
si, İstanbul 1996, 31-33; Ekincikli, 177-179.