Page 37 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 37

28                                            Dr. Mustaf a   BAŞ


          nin yapısı  ve terör  sebebiyle  başka  ülkelere  göç  etmiş ve sayıları da gi­
          derek azalmıştıı{ 23) .
              Hakkında bilgi verilen bu grupların dışında kalan, sayıları az olsa da
          cemaat teşkil eden başka Hıristiyan mezhepleri mensupları da Osman­
          lı Devleti tarafından verilen dini imtiyazdan faydalanmıştır. İstanbul' da,
          Galata semtinde varlıklarını devam ettiren Katolik Cenevizlilere, şehrin
          fethedilmesinin akabinde bir ahitname verilmiştir.  Bu ahitname  ile Ce­
          nevizliler de, diğer din mensupları gibi  din  ve vicdan özgürlüğüne, di­
          ni inançlarının gereklerini yerine getirme hakkına sahip olmuşlardır.  Bu
          fermanla yine onlara,  her türlü hukuki  işlerine deruhte  edecek bir teş­
          kilat  kurmaları  ve  kendilerini  devlet  nezdinde  temsil  edecek  "cemaat
          vekili"  seçme hakkı da verilmiştir (24) .

              b- Hıristiyan Karamanlı Türkleri

              Osmanlı Devleti içerisinde yaşayan, günlük hayatlarında ve ibadet­
          lerinde  dil  olarak  Türkçe'yi  kullanan  Karamanlılar  olarak  tanınan  bir
          grup  daha  bulunmaktadır.  Bu  grubun,  gerek örf,  adet  ve  gerekse  dini
          inanç dışındaki  bütün  özellikleri  ile  Rumlardan  çok farklı  bir görüntü
          sergilediği bilinmektedir. Rumlardan farklı olan bu  insanların, Türk ol­
          dukları  muhakkak  olan  ve  Osmanlı  Devleti  ile  birlikte  Bizans'a karşı
          savaşan Gazi Mihal'ler ve Gazi  Evrenos'ların torunları olduğu  ileri  sü­
          rülmektedir (25) . Türk asıllı bu Hıristiyanlann, Anadolu' da yoğun olarak
          Konya,  Beyşehir, Akşehir,  Karaman,  Niğde, Nevşehir,  Uluborlu, Egir­
          dir,  Isparta,  Karahisar  ve  bu  bölgelere  yakın  mıntıkalarda  yaşadıkları
          görülmektedir (26) .
             Gerasimos  Agustinos  da  Küçük  Asya  Rumları  isimli  kitabında;
          "Antik Kapadokya" topraklarında, Rumların yaşadığı Zallela, Niğde  ve
          Potamion  (Dereköy)'dakiler gibi  cemaat sayılarının birkaç  yüz kişi ol­
          duklarını,  ancak  bu  sayının  Kayseri,  Neopolis  (Nevşehir)  ve  Sinasos

          (23)  Albayrak, 1 1 6-  l   ı9.
          (24) İlknur Polat Haydaroğlu, Osmanlı İmparatorluğu'nda Yabancı Okullar,Ankara ı990,5.
          (25) M. Necati Sepetçioğlu, H. Suphi Tanrıöver'den Seçmeler, İstanbul  ı97ı, 93.
          (26) Bkz. Mehmet Akif Erdoğru, Beyşehir Sancağı İcmal Defteri, Bas.Y.Y.  1988, 75
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42