Page 96 - Microsoft Word - orjinal
P. 96
96 øSLÂM HUKUK FELSEFESø
Her halükârda, Kur'an-ı Kerîm fiilen yabancı dillerin büyük bir
52
51
50
ço÷unlu÷una; Latince, 49 øngilizce, Fransızca, Türkçe ve di÷er
dillere tercüme edilmiú bulunmaktadır. Bugün bu dillerin ço÷unda bir
veya daha fazla tercüme bulunmaktadır.
III- Sünnet
A. Hadislerin Yazılması
Sünnet, øslâm dininin kurucusu Hz. Peygamber'den nakledilen söz,
fiil ve takrirlerdir. Sünnet bu bakımdan üçe ayrılır: a) Hz. Peygamber-
'in söz veya hadislerinden alınan sözlü sünnet veya hadis-i úerif, b)
onun eylemlerinden alınan fiilî sünnet ve c) Resulullah'ın bilgisi dâhi-
linde yapılan fiillere sessiz kalması veya rıza göstermesine dayandırı-
lan takrîrî sünnet.
Hz. Peygamber Kur'an'da oldu÷u gibi sünnetin yazılmasını em-
retmemiútir. Aksine, "Benden herhangi bir úey yazmayın. Kim benden
Kur'an'ın dıúında bir úey yazmıúsa onu imha etsin. Benden sözlü ola-
rak nakilde bulunabilirsiniz, bu úekilde hadis rivâyetinizde bir sakınca
53
yoktur." buyurarak ashabın hadis yazmalarını yasaklamıútır.
Ömer b. Hattâb'ın insanların hadislere yönelip Kur'an'ı terk etmek-
ten endiúe ederek hadisleri toplamaktan kaçındı÷ı ve bu çalıúmaların
Ömer b. Abdülaziz döneminde yapıldı÷ı daha önce açıklanmıútı. Ab-
basiler zamanına kadar sünnet toplu bir úekilde tedvin edilmemiútir.
Bu dönemde hadisler toplanmaya ve tasnif edilmeye baúlanmıú, güve-
nilir hadis koleksiyonları ortaya çıkmıútır.
49 Kur’an’ın Latince'ye ilk tercümesi miladî 1143 yılında Peter the Venerable, Abbot
of Cluny tarafından yapılmıútır. Bunu di÷er tercümeler takip etmiútir. Bugün bunla-
rın en meúhuru, Maracci'nin Alcorani Textus Universus adlı tercümedir. Bkz. ez-
Zencânî, Târîhu'l-Kur'ân, s.69.
50 Bu tercümelerden, Palmer'in tercümesi meúhur olmuútur (Oxford'da basılmıútır).
1911 yılında Modern Hindistan Okulunun çıkarmıú oldu÷u tercüme, âyetlerin nüzûl
sırasına göre yazılmıútır.
51 Fransızca pek çok tercüme bulunmaktadır; Savary, Kasimirsky, Ahmed Tîcânî ile
birlikte Pesle ve di÷erlerinin yapmıú oldukları tercümeler bunlardandır.
52 Daha önce bu konuyla ilgili açıklama geçmiúti.
53 Müslim, Sahîh, c.VIII, s.229, vdg.