Page 92 - Microsoft Word - orjinal
P. 92

92                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           önce Mekke'de, geri kalanı da hicret  yurdu, Medîne'de geçmiútir.
           Mekkî âyetlerin ço÷unlu÷u kısa olup, özet bir úekilde din, ibâdet ve
           tevhit konularından bahsetmektedir.  Buna karúılık Medenî âyetler
           uzun olup, detaylı teúrî‘î hükümlerin ço÷unlu÷unu ihtiva etmektedir.
              Kur'an hükümleri, nüzûl sebeplerine uygun olarak, Arapların eski
           âdetlerini terk edip, bunları yeni hükümlerle de÷iútirmeye hazırlanma-
           ları için,  tedrîcî bir úekilde gelmiútir. Meselâ içki ve kumarın haram
           kılınması böyle olmuútur. Önce, kesin olarak haram kılma yerine,
           tavsiye úeklinde bir yasaklama gelmiútir: "Sana içki ve kumarı sorar-
           lar, de ki: 'økisinde hem büyük günah, hem de insanlara bazı faydalar
                                                      24
           vardır. Günahları faydasından daha büyüktür."  Sonra namaza yak-
           laúıldı÷ında sarhoú olmak  yasaklanmıútır: "Ey inananlar! Sarhoúken
                                                         25
           ne dedi÷inizi bilene kadar namaza yaklaúmayın."  Son olarak da,
           herhangi bir kayıt olmaksızın kesin bir  úekilde yasaklanmıútır: "Ey
           ønananlar! øçki, kumar, putlar ve fal okları úüphesiz úeytan iúi pislik-
           lerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz. ùeytan úüphesiz içki ve
           kumar yüzünden aranıza düúmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı an-
           maktan, namazdan alıkoymak ister. Artık bunlardan vazgeçersizin
           de÷il mi?" 26

              B. Kur'an'ın Toplanması ve Tefsiri
              Hz. Peygamber Kur'an-ı Kerim'i bir kitap halinde toplamamıútır.
           Zira o, okuma yazma bilmezdi. Fakat kâtipler, Hz. Peygamber için
           Kur'an'ı sayfalar halinde yazmıú ve kurrâlar da ezberlemiútir.

              Hz. Peygamber'in vefatından sonra, Hz. Ebû Bekir'in emriyle,
           Zeyd b. Sâbit Kur'an'ı toplamıútır. Bilahare Osman b. Affân dönemin-
           de 30/650  yılında tek bir kıraat üzerine bir mushafta toplanmıú ve
           çeúitli úehirlere nüshaları da÷ıtılmıútır. 27
              Kur'an'ın tefsiri, müfessirler arasında ihtilâflı bir konudur. Ancak,
           Hz. Peygamber'in yanından ayrılmayan ashabı, âyetlerin nüzûl sebep-


           24  Bakara 2/219.
           25  Nisâ 4/43.
           26  Mâide 5/90-91.
           27  Bkz. ez-Zencânî,  Ebû Abdillah, Tarîhu'l-Kur'ân, Kahire 1935, s.27-57; Nöldeke,
             Geschichte des Qorâns, Götingen 1860, s.45 vd.
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97