Page 92 - Microsoft Word - orjinal
P. 92
92 øSLÂM HUKUK FELSEFESø
önce Mekke'de, geri kalanı da hicret yurdu, Medîne'de geçmiútir.
Mekkî âyetlerin ço÷unlu÷u kısa olup, özet bir úekilde din, ibâdet ve
tevhit konularından bahsetmektedir. Buna karúılık Medenî âyetler
uzun olup, detaylı teúrî‘î hükümlerin ço÷unlu÷unu ihtiva etmektedir.
Kur'an hükümleri, nüzûl sebeplerine uygun olarak, Arapların eski
âdetlerini terk edip, bunları yeni hükümlerle de÷iútirmeye hazırlanma-
ları için, tedrîcî bir úekilde gelmiútir. Meselâ içki ve kumarın haram
kılınması böyle olmuútur. Önce, kesin olarak haram kılma yerine,
tavsiye úeklinde bir yasaklama gelmiútir: "Sana içki ve kumarı sorar-
lar, de ki: 'økisinde hem büyük günah, hem de insanlara bazı faydalar
24
vardır. Günahları faydasından daha büyüktür." Sonra namaza yak-
laúıldı÷ında sarhoú olmak yasaklanmıútır: "Ey inananlar! Sarhoúken
25
ne dedi÷inizi bilene kadar namaza yaklaúmayın." Son olarak da,
herhangi bir kayıt olmaksızın kesin bir úekilde yasaklanmıútır: "Ey
ønananlar! øçki, kumar, putlar ve fal okları úüphesiz úeytan iúi pislik-
lerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz. ùeytan úüphesiz içki ve
kumar yüzünden aranıza düúmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı an-
maktan, namazdan alıkoymak ister. Artık bunlardan vazgeçersizin
de÷il mi?" 26
B. Kur'an'ın Toplanması ve Tefsiri
Hz. Peygamber Kur'an-ı Kerim'i bir kitap halinde toplamamıútır.
Zira o, okuma yazma bilmezdi. Fakat kâtipler, Hz. Peygamber için
Kur'an'ı sayfalar halinde yazmıú ve kurrâlar da ezberlemiútir.
Hz. Peygamber'in vefatından sonra, Hz. Ebû Bekir'in emriyle,
Zeyd b. Sâbit Kur'an'ı toplamıútır. Bilahare Osman b. Affân dönemin-
de 30/650 yılında tek bir kıraat üzerine bir mushafta toplanmıú ve
çeúitli úehirlere nüshaları da÷ıtılmıútır. 27
Kur'an'ın tefsiri, müfessirler arasında ihtilâflı bir konudur. Ancak,
Hz. Peygamber'in yanından ayrılmayan ashabı, âyetlerin nüzûl sebep-
24 Bakara 2/219.
25 Nisâ 4/43.
26 Mâide 5/90-91.
27 Bkz. ez-Zencânî, Ebû Abdillah, Tarîhu'l-Kur'ân, Kahire 1935, s.27-57; Nöldeke,
Geschichte des Qorâns, Götingen 1860, s.45 vd.