Page 91 - Microsoft Word - orjinal
P. 91
SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ 91
17
ise o sözü ben söylememiúimdir" buyurmuútur. Baúka bir hadiste de
açık bir úekilde; "Benim sözüm Allah'ın Kelâmını neshetmez, Allah'ın
Kelâmı benim sözümü ve bir kısmı di÷erini nesheder" buyurmuútur. 18
5. ømam eú-ùâfiî, vasiyet âyetinin durumunu, bu âyetten sonra ge-
len ve bütün vârislerin hisselerini belirleyen mîras âyeti ile zımnen
neshedildi÷i úeklinde açıklamaktadır. "Vârise vasiyet yoktur" hadisi,
mîras âyetine uygun olarak gelmiútir. Sünnet ancak Kitab'a uygun
olabilir. 19
Sonuç olarak eú-ùâfiî ve Ahmed øbn Hanbel'in bu konudaki görü-
úü, görüldü÷ü gibi, 'bir kanûnu ilgâ hakkı, o kanûnu çıkaran mercîe
20
aittir' úeklindeki modern kurala daha yakındır.
II- Kitap
A. Kur'ân-ı Kerîm'in Nüzûlü
Kur'an-ı Kerîm, øslâm hukukunun ilk delili ve temel kayna÷ıdır.
Kur'an Allah'ın kitâbıdır, konuyla ilgili Kur'an'da úöyle buyurul-
maktadır: "Kendisinde hiçbir úüphe bulunmayan bu Kitap'ın indiriliúi,
21
âlemlerin Rabbi tarafındandır" ; "(Ey Muhammed!) ønsanlar arasın-
da Allah'ın sana ö÷rettikleri ile hüküm vermen için, Biz sana Kitab'ı
22
hak olarak indirdik. Sakın hâinlerin savunucusu olma" ; "O, nefis
arzusu ile konuúmaz. (Size okudu÷u) Kur'an ancak kendisine bildiri-
len bir vahiydir." 23
Kur'an âyetleri, øslâm toplumunda meydana gelen olaylara uygun
olarak parça parça inmiútir. Bu nedenle bu olaylar, esbâb-ı nüzûl ola-
rak isimlendirilir. Kur'an'ın iniúi, yirmi iki seneden fazla sürmüútür.
Bunun on iki yıl, beú ay ve on üç günü Hz. Peygamber'in hicretinden
17 eú-ùâfiî, er-Risâle fî ilmi’l-Usûl, Kahire 1312/1894, s.62.
18 ed-Dârakutnî ve øbn Adiy rivâyet etmiúlerdir. es-Suyûtî bu hadisi zayıf kabul etmiú-
tir. Bkz. es-Suyûtî, el-Câmiu's-Sa÷îr, n. 6437.
19 eú-ùâfiî, er-Risâle, s.61. Ayrıca bkz. øbn Teymiyye, Risâletü Meârici'l-Usûl, Mısır
1323/1905, s. 24.
20 Cujus est condere legem, ejus est abrogare.
21 Secde 32/2.
22 Nisâ 4/105.
23 Necm 53/3-4.