Page 89 - Microsoft Word - orjinal
P. 89

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                 89

              C. Kur'an ve Hadislerde Nesh
              Fıkıh usûlünde nesh, daha sonra gelen úer‘î bir delille, daha önce-
           ki úer‘î bir hükmün kaldırılması anlamına gelmektedir. Neshin sebebi,
           insanlara kolaylık sa÷lama, hükümlerde tedrîcîlik ve zamanın de÷iú-
           mesiyle  muâmelâtla ilgili hükümlerin de÷iúmesidir. Kur'an'ın
           Kur'an'la, sünnetin sünnetle ve Kur'an'ın sünnetle nesh edilmesi olmak
           üzere neshin  üç çeúidi vardır. Bu konuda farklı ve  ayrıntılı görüúler
           bulunmaktadır.
              Fakihlerin ço÷unlu÷una göre,  Kur'an'ın Kur'an ile neshi sabittir.
           Bu konuda Ebû Müslim b. Bahrâne dıúında farklı görüú açıklayan
                      8
           çıkmamıútır.  Neshin ço÷unlu÷u, Mekke'de nâzil olan küllî hükümler
           konusunda de÷il, Medîne'de konan muamelâtla ilgili tafsîlî hükümler-
           de gerçekleúmiútir. es-Suyûtî, Kur'an'da yirmi yerde nesh bulundu÷u-
           nu ifade etmektedir 9
              Aynı úekilde pek çok konuda, sünnet sünnetle neshedilmiútir. Me-
           selâ bir hadiste Hz. Peygamber úöyle buyurmaktadır: "Daha önce size
           kabir ziyaretlerini yasaklamıútım. Artık kabirleri ziyaret ediniz. Çünkü
           bu kalbi yumuúatır, gözyaúını akıtır ve ahireti hatırlatır. Ancak gerek-
           siz söz söylemeyin." 10

              Kur'an'ın sünnetle neshi konusunda ise farklı görüúler vardır. øs-
           lâm bilginleri Kur'an'ın nassına uygun oldu÷unda veya hakkında nass
           bulunmayan konularda sünnete uymak gerekti÷i konusunda ittifak
           etmiúlerdir. Zira bu durumda sünnet, âyetin manasını tefsir etmekte,
           kapalı hükümlerini açıklamaktadır. Ancak, sünnetin Kur'an nassıyla
           çeliúkili olması durumunda hadise uyulup uyulmayaca÷ı konusunda
           bilginler ihtilâf etmiúlerdir. 11
                                                        12
              ømam Mâlik, Hanefîler ve Zâhirîlerden bazıları,  sünnetin Kur'an'ı
           neshedebilece÷ini söylemiúlerdir. Çünkü bunların  her ikisi de  vahiy


           8  er-Râzî, Mefâtihu'l-Gayb, Kahire 1324/1906, c.I, s. 435.
           9  es-Suyûtî, el-øtkân fî Ulûmi'l-Kur'ân, Kahire 1935, c.II, s.22-23.
           10  es-Suyûtî, el-Câmiu's-Sa÷îr, Kahire 1352/1933,  n. 6431 (el-Hâkim'in el-Müsted-
             rek’inden naklen).
           11  el-Âmidî, el-øhkâm, c.II, s.185; øbn Emîr el-Hâc, Muhammed øbn Muhammed, et-
             Takdîr ve't-Tahbîr: ùerhu't-Tahrir, Kahire 1316-18/1898-1900, c.III, s.64.
           12  øbn Hazm, el-øhkâm li-Usûli'l-Ahkâm, c. IV, s.111-114.
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94