Page 34 - Microsoft Word - orjinal
P. 34

34                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           ce kendi ölçülerine göre kesin olarak sâbit olan pek az hadisi kabul
           ediyordu. Buna ra÷men, ö÷rencileri ve tâbileri, hadis alanında kendi-
           sinden pek çok müsnet rivâyet etmiúlerdir. Bu müsnetlerin sayısı 15’e
                    7
           ulaúmıútır.  Bunları, Kâdılkudât Ebu’l-Müeyyed Muhammed b.
                                                            8
           Mahmud el-Harezmî (ö. 655/1257) Câmi u’l-Mesânîd  adlı bir ciltlik
           kitapta toplamıútır. Bu sebeple, “Ebû Hanîfe’den hadis rivâyeti sadece
           17 civarındadır” tarzındaki øbn Haldûn’un zikretti÷i hususun do÷rulu-
           ÷unu kabul etmemiz mümkün de÷ildir. 9

              B. Ebû Hanîfe’nin Arkadaúları ve Zâhiru’r-rivâye Kitapları
              Ebû Hanîfe’nin fıkhî görüúleri, ö÷rencilerinin yazdı÷ı kitaplarla
                         10
           bize ulaúmıútır.  Bu ö÷rencilerin en meúhurları; Ebû Yûsuf, Züfer b.
           el-Hüzeyl b. Kays, Muhammed b. Hasan  eú-ùeybânî ve Hasan b.
           Ziyâd el-Lü’lüî’dir. Hanefî mezhebi bunların vasıtasıyla  úöhret bul-
           muútur. Özellikle de ømâmeyn ve Sahibeyn olarak bilinen Ebû Yûsuf
                                                        11
           ve ømam Muhammed aracılı÷ıyla meúhur olmuútur. ømâm-ı Âzam ve
           arkadaúları, hocalarının hocası olan  Abdullah ibn Mes‘ûd’un “ølmin
           kaynakları ve gecenin kandilleri olun” úeklindeki vasiyetini en iyi
                                12
           úekilde uygulamıúlardır .
              Ebû Yûsuf Yakûb b. øbrâhîm el-Ensârî (ö.181/798) Ba÷dat’ta kadı-
           lık yapmıú, Hârûnürreúîd döneminde Baúkadılık (Kâdılkudât) ve Abbasi
           devletinin di÷er bölgelerindeki kadıları tayin iúini üstlenmiútir. Böylece
           ameli yönden ømâm-ı Âzam’ın mezhebini yayma fırsatını elde etmiútir.
           Bunun yanında, yargıda karúılaúılan problemlerin gerektirdi÷i fetvâları
           vermiú, sahih  kabul etti÷i  ve kendisiyle görüútü÷ü hadis âlimlerinden
           aldı÷ı hadislere dayalı hükümler vermiútir. Bu sebeple, birçok konuda
           Ebû Hanîfe’ye muhalefet etmek zorunda kalmıútır.

           7  Bkz. Dr. Abdulkadir, Nazratün Âmme, c. I, s. 222.
           8  Son olarak Mısır'da hicrî 1326 yılında basılmıútır. Yaklaúık 800 sayfadır.
           9  øbn Haldûn, Abdurrahman,  Mukaddime, Kâhire, ts., s. 388.
           10  Ebû Hanîfe’nin Fıkhu’l-Ekber adlı kitabı, akâid konusunda birkaç sayfadan oluúan
             küçük bir kitaptır. Aliyyü’l-Kâri (ö.1001/1592) bunu úerh etmiútir. Hicrî 1323 yı-
             lında Mısır’da, úerhiyle birlikte Tekaddüm Matbaasınca basılmıútır.
           11  Ebû Hanîfe ve Ebû Yûsuf ùeyhayn, Ebû Hanîfe ve Muhammed de Tarafeyn olarak
             isimlendirilmiúlerdir. Bkz. Muhammed el-Leknevî el-Hindî, el-Fevâidu’l-Behiyye,
             Mısır 1324/1906, s. 248.
           12  el-Meydânî, Ali øbn Muhammed, Mecmau’l-Emsâl, Kâhire 1920, c. II, s.374.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39