Page 39 - Microsoft Word - orjinal
P. 39

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                 39

              D. Hanefî Mezhebinin Yayılması
              Hanefî mezhebinin âlimleri ve telif ettikleri eserler kısaca bunlar-
           dan ibarettir. Bu  mezhep,  øslâm topraklarında yayılma konusunda,
           di÷er mezheplerden daha úanslı olmuútur. Abbasiler döneminde, mah-
           kemelerde tercih edilmeleri sebebiyle, Irak’da Hanefî ekolü  hâkim
           mezhep olmuútur. Ayrıca Osmanlı Devletince resmi mezhep olarak
           kabul edilmiú ve Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye, bu mezhebin görüúlerin-
           den alınmıú ve tedvin edilmiútir.
              Hanefî mezhebi hala Osmanlı egemenli÷inde kalan Mısır, Suriye
           ve Lübnan gibi memleketlerde fetvâ ve adli konularda devlet mezhe-
           bidir. Tunus’ta yönetim konularında baúvurulan mezheptir. Türkiye ve
           geçmiúte onların idaresi altında bulunan ùam, Arnavutluk, Balkan ve
           Kafkas bölgeleri Müslümanlarının ço÷unlu÷u, ibadet konularında
           Hanefî  mezhebini uygularlar. Aynı úekilde Afganistan, Türkistan ve
           Hint Müslümanları arasında da ço÷unlukla uygulanan mezheptir. Bu
           ekolün baúka bölgelerde de pek çok mensubu bulunmaktadır.


              III- Mâlikî Mezhebi

              A. Medine ømamı
              Hicaz bölgesi vahyin indi÷i yer ve Ehlisünnet’in beúi÷idir. Orada,
           ehl-i Hicaz veya ehl-i Medine olarak bilinen ve kendine has bir üslubu
           olan bir ekol ortaya çıkmıútır. Bu ekol, asıl itibariyle Ömer b. el-
           Hattâb, Abdullah b. Ömer, Zeyd b. Sâbit, Abdullah b. Abbas ve Hz.
           Aiúe’ye dayanmaktadır. Daha sonra bu ekolü, Saîd  b. el-Müseyyeb,
           Urve b. Zübeyr, Kâsım b. Muhammed, Ebû Bekir b. Abdurrahman,
           Süleyman b. Yesâr, Hârice b. Zeyd ve Ubeydullah b. Abdullah gibi
           meúhur fakihler temsil etmiúlerdir.

              Hz. Peygamber’in hicret yurdu olan Medine, bu fakihler tabaka-
           sından sonra da Hadis ehlinin merkezi olarak kalmıútır. Bu  úehir,
                 26
           95/713  yılında dünyaya gelen  ømam  Mâlik b. Enes  el-Asbahî el-
           Arabî’yi yetiútirmiútir. ømam Mâlik burada yerleúmiú ve Mekke’ye
           hac yapmak için gitmenin dıúında buradan ayrılmamıútır. Daha sonra

           26  Do÷um tarihi 93/711 veya 97/714 olarak da zikredilmiútir.
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44