Page 240 - Microsoft Word - orjinal
P. 240

240                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

                           258
           cuk yata÷a aittir”  hadisine dayanarak, belli hukukî úartlarla, çocu-
           ÷un nesebinin kocaya ait olması da bu örneklerdendir.
              3. Çeliúki
              øspat konusundaki çeliúkiyle ilgili  küllî kâideler bulunmaktadır.
           Bu, úâhitlerin çeliúkisi ve davacının çeliúkisi olmak üzere iki türlüdür.
           Bunlardan her biri kısaca açıklanacaktır.
              a.ùâhitlerin çeliúkisi
              Bu, úâhitlerin úâhitlikten dönmeleri durumunda söz konusudur. Bu
           konuda  Mecelle’de, “Çeliúki oldu÷unda delil ortada kalmaz. Ancak
           çeliúki, hâkimin hükmüne zarar  vermez. Meselâ, iki  úâhit
           úâhitliklerinden dönse, onların úâhitli÷i artık delil olarak alınmaz. Fa-
           kat daha önce úâhitliklerine dayanarak hüküm verilmiúse, úâhitlikten
           dönmeleri hükmü bozmaz; bununla birlikte úâhitlerin, hüküm verilen
           úeyi tazmin etmeleri gerekir” denilmektedir. 259
              Mecelle’de, “úâhitler, úâhitlik yaptıktan sonra, fakat hükümden
           önce hâkimin huzurunda úâhitlikten dönerlerse, úâhitlik hiç yapılma-
                                                     260
           mıú kabul edilir, ancak úâhitler ta’zîr edilirler”  denmekte olup, bu
           görüú bilginlerin ço÷unlu÷unca da kabul edilmiútir. “Ancak  úâhitler,
           hükümden sonra hâkimin  huzurunda  úâhitlikten dönerlerse, hâkimin
           kararını bozmaz, fakat hüküm verilen úeyi úâhitler tazmin ederler.” 261
              Konuyla ilgili olarak, Hz. Ali’den úöyle rivâyet edilmektedir: øki
           kiúi, kendisinin yanında baúka birinin hırsızlık yaptı÷ına úâhitlik eder-
           ler, Hz. Ali de, aleyhine úâhitlik yapılana gereken cezayı verir. Daha
           sonra úâhitler, yaptıkları úâhitlikten dönerler ve baúka birinin hırsız
           oldu÷unu söylerler. Bunun üzerine Hz. Ali, úâhitlere; “bu adam aley-
           hine úâhitli÷inizi kabul etmiyorum ve öncekinin zararını tazmin etme-
           nize hükmediyorum. E÷er bunu bilerek yaptı÷ınızı bilsem onlara ver-
           di÷im cezanın aynını size tatbik ederdim” demiútir.
              øslâm bilginlerinin ço÷unlu÷u, úâhitlikten dönme sebebiyle hük-

          258  Hadisin devamı, “zina edene ise mahrumiyet vardır” úeklindedir. Bu hadis muteber
             hadis kitaplarının tamamında rivâyet  edilmiútir. Bkz. el-Aynî,  Umdetu’l-Kârî, c.
             XXIII, s.249; Müslim, Sahih,  c. IV, s.171.
          259  Md. 80.
          260  Md. 1728.
          261  Md. 1729
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245