Page 236 - Microsoft Word - orjinal
P. 236

236                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Bu tür yemin, øslâm hukukundaki bir úâhit ve davacının yemini ile
           hüküm vermeyi kabul eden mezheplerde davacıya teklif edilen yemine
           benzemektedir. Hanefîler ve Mecelle’nin bu tür yemini kabul etmedi÷i
           daha önce açıklanmıútı.
              Mecelle’de kabul edilen temel kural úöyledir: “Yemin ancak karúı
           tarafın talebiyle verdirilir. Ancak hâkim dört durumda, talep olmaksı-
           zın yemin teklif eder. Birincisi, bir kiúi terikede bir hakkı oldu÷unu
           iddia ederek bunu ispat ederse, hâkim davacıya, herhangi bir úekilde
           bu hakkını vefat eden kiúiden almadı÷ına, onu ibrâ etmedi÷ine, alaca-
           ÷ını baúkasına havâle etmedi÷ine ve baúkası tarafından verilmedi÷ine,
           ölenin kendisini bu hak karúılı÷ında rehin bırakmadı÷ına yemin verir.
           Bu yemine yemîn-i istihzar denir. økincisi, bir kiúi bir malı hak etti÷i-
           ni iddia edip davasını ispat edince hâkim, o malı kimseye satmadı÷ına,
           hibe etmedi÷ine, özetle herhangi bir úekilde mülkünden çıkarmadı÷ına
           yemin verir. Üçüncüsü, müúteri malı ayıplı oldu÷u  için iade etmek
           istedi÷inde, hâkim bu ayıbı ö÷rendikten sonra sözlü olarak razı olma-
           dı÷ına veya mal sahibi gibi bir tasarrufta bulunmadı÷ına yemin verir.
           Dördüncüsü ise, úuf‘a konusunda hüküm verirken hâkim, úuf‘a hakkı
           sahibine, herhangi bir  úekilde bu hakkını düúürmedi÷ine dair yemin
           verir.” 243
              ølk durum, yani yemin-i istihzar, bütün Hanefî bilginlerinin itti-
           fakla kabul ettikleri bir yemindir. Di÷er yemin çeúitlerini, ømam Ebû
           Yûsuf kabul etmekle birlikte,  ømâm-ı Azâm ve  ømam Muhammed
           kabul etmemiúlerdir. Daha sonra ømam Ebû Yûsuf, bu yemin çeúitle-
           rine bir yenisini daha ilave etmiútir.  O da, bir kadının, kendisinden
           haber alınamayan uzaktaki kocasından nafaka talep etti÷inde, kocası-
           nın kendisine bir  úey bırakmadı÷ı ve nafaka vermedi÷i hususunda
           Allah’a yemin etmesi durumudur. 244
              Son olarak Mecelle’de, hâkimin her iki tarafa da yemin teklif etti-
           ÷i, ahvâl-i tehâlüf olarak isimlendirilen durumlar bulunmaktadır.
           Ancak bu kitabın sınırları içinde, bu konulara girilmeyecektir. 245

          243  Md. 1746.
          244  øbn Bezzâz,  el-Fetâva’l- Bezzâziye, (el-Fetâva’l-Hindiyye’nin kenarında) c. V,
             s.168-169.
          245  Bkz. Mecelle, md. 1778 vd.
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241