Page 222 - Microsoft Word - orjinal
P. 222

222                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

              Son olarak úuna da iúaret etmek gerekir ki, sadece güvenilir bir ki-
           úinin úâhitli÷ini kabul eden øslâm bilginleri de mevcuttur. Bunlardan
           biri olan  øbn Kayyım el-Cevziyye,  úöyle demiútir: “Do÷rusu, hakkı
           ortaya çıkaran her  úey  delildir. Yüce Allah ve Resulü, herhangi bir
           úekilde ortaya çıkan hakkı asla iptal etmez. Aksine Yüce Allah ve
           Resulü, hangi yolla olursa olsun bir hak ortaya çıktı÷ı takdirde, uygu-
           lanması ve desteklenmesi gerekti÷ine, hakkın verilmemesi ve iptalinin
           ise haram oldu÷una hükmetmiúlerdir ki onların hükmünden baúka
           hüküm yoktur.” 190
              Bunun üzerine  øbn Kayyım úöyle demiútir: “Bir hâkim, hadlerin
           dıúında do÷ru söyledi÷ini bildi÷i bir  úâhidin úâhitli÷ine dayanarak
           hüküm verebilir. Yüce Allah hâkimlere, hüküm vermek için iki úâhit
           bulunmasını úart koúmamıú, hak sahiplerine iki erkek úâhit veya bir
           erkek ve iki kadın úâhitle haklarını korumalarını emretmiútir. Bu, hâ-
           kimlerin ikiden az  sayıda úâhitle hüküm veremeyeceklerine delâlet
           etmez. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s) bir úâhit ve yemin veya sadece
                                     191
           tek úâhitle hüküm vermiútir.”  Baúka bir deyiúle, “hâkimlerin hüküm
           verme yolları, Allah Teâlâ’nın hak sahiplerine, haklarını korumak için
           gösterdi÷i yollardan daha geniútir.” 192
              øbn Kayyım görüúünü, øbn Teymiye’nin, “Kur’an-ı Kerim, hâki-
           min hüküm verirken iki erkek úâhit veya bir erkek ve iki kadın úâhidi,
           hüküm verme yolları içinde de÷il, bu  iki tür  delili, kiúinin hakkını
           muhafaza etme yolları arasında zikretmiútir” sözüyle desteklemiútir. 193
              øbn Kayyım  bu kanaatinde, Hz. Peygamber’in sünnetine dayan-
           maktadır. Hz. Peygamber, Ramazan hilâlinin görülmesi konusunda tek
           baúına bir bedevînin  úâhitli÷ini geçerli saymıútır. Ebû  Katâde’nin,
           savaú esnasında öldürdü÷ü düúmanın teçhizatını talep etmesinde, Hz.
           Peygamber bir kiúinin úâhitli÷ini yeterli görmüútür. Aynı úekilde, ka-
           dınlardan baúkasının muttali olamayacakları konularda, güvenilir olan
           bir kadının úâhitli÷ini kabul etmiútir. Di÷er taraftan, “Huzeyme kime



          190  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. I, s.192-193.
          191  øbn Kayyım, et-Turuku’l-Hukmiyye,  s. 66-67.
          192  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. I,  81
          193  øbn Kayyım, et-Turuku’l-Hukmiyye, s. 70.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227