Page 220 - Microsoft Word - orjinal
P. 220

220                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           dınların tek baúına úâhitli÷i geçerli midir? ømam Mâlik, mal ile ilgili
           konularda iki kadının úâhitli÷ini davacının  yemini ile birlikte câiz
           görmektedir. Hanbelî  mezhebinde kabul edilen iki görüúten biri de
           böyledir. Ayrıca, Hz. Ömer, Hz. Ali ve Kâdî  ùureyh’ın, boúanma,
           mehir ve benzeri konularda dört kadının úâhitli÷ini kabul ettikleri
           rivâyet edilmektedir. Daha önce iúaret edildi÷i gibi, Zâhirî mezhebine
           göre, iki kadını bir erke÷e denk saymak kaydıyla, bütün meselelerde
           kadının úâhitli÷i geçerlidir. 179
              4. Tek Erke÷in ùâhitli÷i
              Bir kısım øslâm bilginlerince, malî konularda, davacının yemini ile
           desteklenmesi kaydıyla, tek erkek úâhidin yeterli görüldü÷ü daha önce
           zikredilmiúti. Fakihlerin ço÷unlu÷unca tercih edilen görüúe göre, da-
           vacının yemini olmadan  bir erke÷in úâhitli÷i kabul edilmez. Bunun
           sebebi, yalan  úâhitlikten korunmak, insanların hakları ve  mallarının
           heder olmasına engel olmaktır.
                                               180
              Bütün bu sebepler, Roma Hukuku,  Kilise Hukuku ve Kadim
                         181
           Fransa Hukuku  gibi bir kısım eski hukuk sistemlerini, bir erke÷in
           úâhitli÷ini reddetmeye veya  bazı çekincelerle kabul etmeye sevk et-
           miútir. Daha önce de belirtildi÷i gibi,  modern hukuk sistemlerinin
           birço÷u, bazı istisnâî durumlar hariç, medenî muamelelerde ispat vası-
           tası olarak úâhitli÷e baúvurmaktan kaçınmakta veya önemli meseleler-
           de birden fazla  úâhidin olması gerekti÷ini úart koúmaktadır. Meselâ
           øngiliz Kanunu, devlete ihanet suçunu ispatta en az iki úâhidin bulun-
           masını úart koúmaktadır. 182
              Bunlara ra÷men Hanefî mezhebi ve di÷erleri, bazı istisnâî durum-
           larda, bir kiúinin úâhitli÷ini kabul etmiúlerdir. Meselâ, daha önce belir-

          179  øbn Cezzî, Kitâbu’l-Kavânîni’l-Fıkhiyye, s. 310; øbn Hazm, el-Muhallâ, c. IX,  397
             vd.; øbn Kudâme, el-Mu÷nî, c. XII,  s. 15; øbn Kayyım, et-Turuku’l-Hükmiyye,  s.
             137, 141.
          180  “Ut unius testimonium nemo judicum in quaecumque causa facile patiatur admitti”.
             Bkz. Digest, D. Liv. XXII, tit. 5, fr. 12; Codex, c. IV, tit. 20, I, 9. Krú. Latin atasö-
             zü: “Testis unus testis nullus.”
          181  Bkz. Planiol, Traité, c. II, n. 1105; Alfred ThƗbit, La preuve testumoniale en droit
             ottoman, s. 110; Pothier, Oblig. n. 783; Bonnier Tratié des preuves,  Paris 1888,  s.
             303 vd.
          182  Harris, S.F. Principles and Practice of the Criminal Law, London 1929,  s. 36.
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225