Page 219 - Microsoft Word - orjinal
P. 219

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                219

              Bu durum, Câhiliyye dönemindeki kadınların statüleriyle mukaye-
           se edildi÷inde, büyük bir geliúmedir. Zira o dönemde kız çocukları diri
           diri gömülme tehlikesiyle karúı karúıyaydı, miras ve benzeri medeni
           hakların ço÷undan mahrumdu.
              Daha önce  øslâm  mezheplerinin erkeklerle birlikte kadınların
           úâhitli÷i meselesinde görüú ayrılı÷ı içinde bulundu÷u zikredilmiúti.
           Burada tek baúına kadınların úâhitliklerinin geçerli oldu÷u durumlar
           açıklanacaktır.
              Hadis-i úerifte; “Erkeklerin bakamayacakları hususlarda kadınla-
                                              174
           rın úahitli÷i câizdir” buyurulmaktadır.  Mezhepler bu tür úâhitli÷in
           kabulü hususunda ittifak etmiúlerdir. Mecelle’de; “Erkeklerin ıttılâının
           mümkün olmadı÷ı yerlerde, yalnız kadınların mal  hakkındaki
                                               175
           úâhitlikleri kabul olunur” denilmektedir.  Do÷um, kadın hastalıkları
           vb. hususlar da, kadınların úâhitli÷inin geçerli oldu÷u konulardandır.
           Hanefîlerin dıúındaki fakihlerin ço÷unlu÷una göre, emzirme de buna
           dâhildir.
              Bu gibi durumlarda kadın úâhitlerin asgari sayısı hakkında ihtilâf
           edilmiútir. Hanefîler ve  Hanbelîler; Hz. Peygamber’in do÷um konu-
                                                        176
           sunda ebenin úâhitli÷ini kabul etti÷ine dair rivâyet  ile Hz. Ali, Kâdî
           ùurayh ve di÷erlerinin bu úekilde verdikleri hükümlere dayanarak, bir
           kadının úâhitli÷ini yeterli görmüúlerdir. Kadınların úâhitli÷i konusunda
           di÷er imamların görüúleri ise  úöyledir:  ømam Mâlik’e  göre, erkek
           úâhitlerin sayısına kıyasla, bazı istisnâî durumlar dıúında, iki  kadın
                                    177
           úâhidin bulunması gerekir.  Bu sayı  Osman el-Betti’ye göre üç;
           ømam eú-ùâfiî’ye göre ise dörttür. eú-ùâfiî’nin bu görüúü, Müs-
           ned’inde, Atâ tarafından rivâyet edilen bir hadise dayanmaktadır. Bu
           hadiste, Hz. Peygamber’in (s.a.s), “Kadınlar, kadınlarla ilgili bir hu-
           susta úahitlik etti÷inde, dört  úahitten azı geçerli de÷ildir” dedi÷i
           rivâyet edilmektedir. 178
              Erkeklerin bilgi sahibi olamayacakları durumların haricinde, ka-

          174  Zikreden ez-Zeylâî, Kenz, c. IV,  s. 209.
          175  Md. 1685
          176  Zikreden ez-Zeylâî, Kenz, ay.
          177  østisnaî durumlar için bkz. øbn Ferhûn, Tebsiretü’l-Hükkâm, c. I,  240.
          178  eú-ùâfiî, Müsned. Bkz. Kitâbu’l-Umm’un kenarı, c. VI, s, 253.
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224