Page 218 - Microsoft Word - orjinal
P. 218

218                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           de bu do÷rultuda hüküm vermiúlerdir.
              Bu úekilde yapılan úâhitli÷i reddedenler, görüúlerini úöyle temel-
           lendirmiúlerdir: Kur’an-ı Kerim’de iki erkek veya bir erkek iki kadın
           úâhit úart koúulmaktadır. Hz.  Peygamber’in,  bir  úâhit ve davacının
           yeminine göre hüküm verdi÷ine dair hadis ise, âhad haberdir. Böyle
           bir hadis, Kur’an nassını neshedemez.
              3. Kadınların ùâhitli÷i

              Pratik hayatta kadınların  erkeklere nispetle daha az tecrübeli ol-
           dukları kabul edilen sosyolojik bir gerçektir. Bu durum eskiden beri
           böyledir. Hatta Yahudi hukuku gibi bazı hukuk sistemlerinde kadınla-
                                               170
           rın úâhitli÷i bütünüyle kabul edilmemiú,  bazılarında ise ancak bazı
           çekincelerle benimsenmiútir. økinci grupta yer alan hukuk sistemlerine
           örnek vermek gerekirse;  øsviçre’nin bazı kantonlarında, 19.  yüzyılın
           baúlarına kadar uygulanan kanunlarda, iki kadının úâhitli÷i bir erke÷e
           denk sayılıyordu; aynı úekilde eski Fransız kanunlarında da bir kadı-
                                                   171
           nın úâhitli÷i erke÷inkine denk görülmüyordu.  Geçen yüzyılın sonla-
           rında ta’dil edilmeden önce  Napolyon Kanunu da, vasiyet ve  úahıs
           hukuku ile ilgili bazı hukuki muamelelerde kadınların úâhitli÷ini kabul
           etmeyerek erkeklerin úâhitli÷ini úart koúmuútur. 172

              Pratik tecrübelerinin az oluúlarının yanında Arap kadınları, gele-
           neksel olarak erkeklerden uzak tutulmuúlardır. øslâm dini de, bu du-
           rumu dikkate alarak, kadınların úâhitli÷ini ancak onların muttali ol-
           dukları hususlarda geçerli  saymıú, âdeten erkeklere nispetle daha  az
           tecrübe sahibi oldukları iktisadî  muamelelerde kadınların úâhitli÷ini
           erke÷in úâhitli÷inin yarısına denk görmüútür. Kur’an-ı Kerim, vadeli
           borçların yazılı senetle tescil edilmesini teúvik ederken, “E÷er iki er-
           kek olmazsa, bir erkek ve iki kadını úahit tutun. Bu, onlardan biri unu-
           tacak olursa, di÷erinin ona hatırlatması içindir” denilmiútir. 173


             ùevkânî, Neylü’l-Evtâr, c. VIII, s.285; el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XIII, s.244 vd.;
             en-Nevevî, ùerhu Müslim, c. XII, s.4.
          170  Bkz. Sabri, Muhammed Hâfız, el-Mukaranât ve Mukabelât, Kahire 1902, md. 51.
          171  Di÷er örnekler için bkz. Alfred ThƗbit,  La preuve testumoniale en droit
             ottoman,(Doktora tezi), Lyon, 1927, s. 29-31.
          172  7 Aralık 1897 yılında yapılan tadilattan önceki 37 ve 980. maddeleri.
          173  Bakara 2/182.
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223