Page 224 - Microsoft Word - orjinal
P. 224

224                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           gerekli görmüúlerdir. 197
              ùâhit ile aleyhinde úâhitlik edilen kiúi arasında dünyevî konularda
           bir düúmanlık olması halinde de úâhitlik kabul edilmez. Aynı úekilde
           úâhit ile kendi lehine úâhitlik edilen arasında akrabalık, iúçi-iúveren,
           ortaklık, kefâlet ve benzeri iliúkilerin mevcut oldu÷u durumlarda,
           úâhitli÷in bir menfaat elde etme veya bir zararı gidermeye sevk etme
           tehlikesi varsa, úâhit dinlenmez.
              Babanın o÷luna, o÷lun babasına úâhitlik etmesi gibi usul ve fürûun
           birbirlerinin lehine úâhitlikleri kabul edilmez. Ancak bunların birbirle-
           ri aleyhindeki  úâhitlikleri geçerlidir.  Aynı úekilde eúlerden birinin
           di÷eri aleyhindeki  úâhitli÷i câiz olmakla birlikte, birbirleri lehindeki
           úâhitlikleri câiz görülmemiútir. Ancak ømam eú-ùâfiî, eúlerin birbirleri
           lehine úâhitliklerini de geçerli kabul etmiútir. 198

              Adâlet úartına göreceli olarak bakılmalıdır. Yani  úâhidin adâleti
           yaúadı÷ı çevre ve topluma kıyaslanarak takdir edilir. Buna göre bazı
           Mâlikî müçtehitler, zarûret halinde âdil olmayan kiúinin úâhitli÷iyle
           hüküm verilebilece÷ini, aynı úekilde önemsiz konularda adâleti bilin-
           meyen kiúinin úâhitli÷iyle de amel edilebilece÷ini kabul etmiúlerdir. 199
              Netice itibarıyla, bu konu çok kapsamlıdır. Genel kâidelere iliúkin
           konumuzdan uzaklaúmamak için, âmânın, çocu÷un ve benzerlerinin
           úâhitliklerinin kabul edilip edilmemesi  gibi ihtilâflara girilmeyecek-
           tir. 200
              6. ùâhide yemin verdirilmesi
              ùâhide yemin verdirilmesi hususunda øslâm hukukunda iki görüú
           vardır. Birinci görüúe göre, úâhitlik ifadesi yemin anlamını da içerdi÷i
           için úâhide yemin verdirilmesi gerekmez. Bu Hanefî mezhebinin mu-
           teber kitaplarında sa÷lam senetle rivâyet edilen görüúüdür.
              økinci görüúe göre,  úâhide  yemin verdirilir. Günümüzde,  úâhidin

          197  Bkz.  Mecelle, md. 1716 vd.  ùahidin do÷rulu÷unun araútırılması konusuyla ilgili
             olarak,  Ebû Hanîfe, meúhudun aleyh’e (aleyhinde úâhitlikte bulunulan kiúi) úahidin
             do÷rulu÷unu araútırma hakkının verilmesini úart koúmuútur.
          198  en-Nevevî, Muhyiddin, Minhâcu’t-Tâlibîn, Kahire 1319/1901,  s. 135.
          199  øbn Ferhûn, Tebsiretü’l-Hükkâm, c. II, s.21.
          200  Bu konuda tafsilatlı bilgi için bk. Mecelle, 1696-1705. maddeleri;  ez-Zeylâî, Kenz,
             c. IV, s.217 vd.; øbn Rüúd, Bidâyetü’l-Müctehid, c. II, s.383 vd.
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229