Page 217 - Microsoft Word - orjinal
P. 217

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                217

           tamamında kadınların úâhitli÷ini kabul etmemiúlerdir. 165
              d. øki erkek veya bir erkek iki kadının úâhitli÷i
              Bu Kur’an-ı Kerim’in vadeli borçların senede  yazılmasıyla ilgili
           öngördü÷ü nisaptır. Söz konusu âyette; “... (Bu iúleme) úahitliklerine
           güvendi÷iniz iki erke÷i; e÷er iki erkek olmazsa, bir erkek ve iki kadını
           úahit tutun” buyurulmaktadır. 166
              øslâm hukuk mezheplerinin tamamı, alıú-veriú, ödünç alıp verme,
           gasp gibi malı ilgilendiren konular ile her çeúit borç iliúkilerinde bu
           úekildeki úâhitli÷i ittifakla kabul etmiúlerdir. Hatta Hanefî  mezhebi,
           kul haklarını (úahsi haklar) ilgilendiren di÷er meselelerde de  bunu
           kabul etmiútir. Baúka bir ifadeyle bu mezhebe göre, ister mala iliúkin
           ister evlilik ve boúanma gibi di÷er meselelere iliúkin olsun, medeni
           hukuk alanında bir erkek ve iki kadının úâhitli÷i kabul edilmiútir. An-
           cak böyle úâhitlik, Allah hakları olarak nitelenen hadlere iliúkin cezâî
           konularda kabul edilmemiútir. Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye’de bu görüú
           esas alınmıútır. 167
              Zâhirîler ise, kul haklarını ilgilendiren bütün meseleler ile zina ha-
           riç hadlerin tamamında bu tür úâhitli÷in geçerli oldu÷unu kabul etmiú-
           lerdir. 168
              e. Bir erke÷in úâhitli÷i ve davacının yemini.
              Bu úâhitlik, Hanefîler, ømam el-Evzâî ve ømam Mâlik’in talebele-
           rinden el-Leys tarafından kabul edilmemiútir. Ancak di÷er imamlar,
           sünnete dayanarak, mal ile ilgili meselelerde bu tür  úâhitli÷i geçerli
           saymıúlardır. Hz. Peygamber’in (s.a.s) davacının yemini ile destekle-
           nen tek úâhidin tanıklı÷ına dayanarak, davacının lehine hüküm verdi÷i
                             169
           rivâyet edilmektedir.  Hz. Ebû Bekir, Hz. Ali ve Ömer b. Abdulaziz

          165  Bkz. øbn Rüúd, Bidâyetü’l-Müctehid, c. II,  s. 385; øbn Hazm, el-Muhallâ ve øbn
             Kudame, el-Mu÷nî, (c. XII) mezkûr konular iúlenirken. el-Hillî, ùerâiu’l-øslam, s.
             334.
          166  Bakara 2/282.
          167  Md. 1685.
          168  Bunun için bir önceki dipnota bakınız.
          169  Bu hadisi  ømâm Mâlik  Muvattâ’ında zikretmiútir. (Bkz.  es-Suyûtî,  Tenviru’l-
             Havâlik, c. II, s.108). eú-ùâfiî de Müsned’inde buna yer vermiútir. (Bkz. Kitabu’l-
             Umm, c. VI, s.156). Müslim, (Sahih, c. V, s.128), Ahmed b. Hanbel, di÷er dört Sü-
             nen müellifleri ile ed-Dârakutnî ve di÷erleri de bu hadisi kaydetmiúlerdir. Bkz. eú-
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222