Page 223 - Microsoft Word - orjinal
P. 223

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                223

                                         194
           úahitlik ederse bu ona yeterlidir”  diyerek Huzeyme’nin úâhitli÷ini
           iki kiúinin úâhitli÷ine denk saymıútır.
              Hanefîlerin “kıyasın hilafına sâbit olan hükme baúka úey kıyas
           olunmaz”  úeklindeki görüúlerini dayandırdıkları bu son hadis,  øbn
           Kayyım tarafından, tek úâhitle hüküm verilebilece÷ine dair delil göste-
           rilmekte ve bu konuda “bir úâhitle hüküm vermek, ondan daha hayırlı
           veya onun durumunda olan di÷er sahabîlerin dıúında sadece
           Huzeyme’ye  mahsus bir ayrıcalık de÷ildir. ùayet Hz. Ebû Bekir,
           Ömer, Osman, Ali ve Ubey b. Ka’b  gibi sahabîler tek baúlarına bir
           úeye  úâhitlik yapsalardı, bununla hüküm vermek  daha uygun  olur-
           du…” demektedir. Baúka bir deyiúle øbn Kayyım, söz konusu hadisin,
           Huzeyme’nin güvenilirli÷i illeti üzerine bina edildi÷ini, dolayısıyla
           hâkim, bu hadise kıyasla, güvenilirli÷i ortaya çıktı÷ında, tek bir úâhitle
           hüküm verebilece÷ini söylemiútir. Bu hadis, di÷er sünnetler gibi,
           Kur’an ile çeliúmemektedir.  ømamların açıkladı÷ı üzere  sünnet,
           “Kur’an’ı tefsir eder, Allah’ın muradını açıklar ve  mutlakını takyit
           eder.”
              ùurayh ve Zürâre b. Ebî Evfâ gibi tarihte meúhur olmuú bir grup
           Müslüman yargıçlar da bu görüúü benimsemiúlerdir. Bu kiúilerin, do÷-
           rulukları bilinmesi halinde bir erkek úâhitle hüküm verdikleri rivâyet
           edilmiútir. Ebû Dâvûd bu sözü alarak, Sünen’inde; “Hâkimin Do÷ru
           Oldu÷unu Bildi÷i Bir ùâhitle Hüküm Vermesinin Cevazı”   195  úek-
           linde konu  baúlı÷ı yapmıútır. Rivâyet  edildi÷ine göre,  Kâdî  øyas b.
           Muâviye (ö. 122/739), Abdulaziz b. Suheyb’in tek baúına úâhitli÷ini
           kabul etmiútir. 196
              5. Adâlet úartları.
              Yukarıda açıklanan úâhitlikte gerekli sayının yanı sıra úâhidin
           adâleti de  úart koúulmuútur. Yalancılık, kötü  hal ve kötü ahlaklı ol-
           makla meúhur olan kiúinin úâhitli÷i kabul edilmez. Bazı mezhepler ve
           Mecelle, gizli veya alenî olarak  úâhitlerin adâletinin araútırılmasını


          194  Bu hadisin kayna÷ı daha önce zikredilmiútir.
          195  Bütün bu konular için bkz. øbn Kayyım, et-Turuku’l-Hükmiyye,  s. 72, 75-78; Ebû
             Dâvûd, Sünen, c. III, s.308.
          196  Bkz. øbn Kuteybe, el-Meârif, s. 207; øbn Hallikân, Vefâyât, c. I, s.81-82.
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228