Page 216 - Microsoft Word - orjinal
P. 216

216                      øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           da kadınların úâhitli÷i kabul edilmemiútir. Ancak  Ata ve Hammâd,
           zina konusunda üç erkek ve iki kadının úâhitli÷inin; Zâhirîler ise, bir
           erke÷in  yerine iki kadınının, dolayısıyla sekiz kadının úâhitli÷inin
                                           159
           geçerli olaca÷ını kabul etmiúlerdir.  Hasan el-Basrî,  adam öldürme
           konusunu zinaya benzeterek, bu fiilin de dört úâhit olmadan sâbit ol-
                               160
           mayaca÷ını söylemiútir .
              b. Üç kiúinin úâhitli÷i
              ømam Ahmet b. Hanbel, Kubaysa b. Muharik hadisine dayanarak,
           ‘zengin oldu÷u bilinen bir kiúi fakir düútü÷ünü iddia ederse, üç úâhit
           getiremedikçe iddiası kabul edilmez’ demiútir. 161
              c.øki erke÷in úâhitli÷i
              Bütün mezheplere göre bu tür úâhitlik, úâhitlerin hukuken aranan
           úart ve sıfatları taúımaları kaydıyla, di÷er bütün meselelerde geçerlidir.
           Bu hüküm Kitap ve Sünnete dayanmaktadır.
              Kur’an-ı Kerim’de vasiyet ve talâk konusunda yer alan iki âyette
           úöyle denilmektedir: “Birinizin ölümü yaklaútı÷ı zaman vasiyet sıra-
                                                     162
           sında içinizden iki adil kiúi úahitlik yapsın” ; “Boúanan kadınlar
           iddetlerinin sonuna varınca onları güzelce tutun yahut onlardan güzel-
           ce ayrılın. øçinizden iki adil kiúiyi úahit tutun. ùahitli÷i Allah için dos-
                       163
           do÷ru yapın.”  Bir hadis-i úerifte de aynı husus vurgulanmıú, “Ya iki
           úahit getireceksin yahut da onun  yeminine itibar edilecektir”
           buyurulmuútur. 164
              øslâm bilginlerinin hepsi, zinanın dıúındaki hadlerin tamamında,
           adil iki erkek úâhidi zorunlu görmüúlerdir. ømam Mâlik ve Ahmed øbn
           Hanbel, daha ziyade erkeklerin aúina olabilecekleri ticari konuların
           dıúındaki evlilik, boúanma ve benzeri meselelerde de adâletli iki erkek
           úâhidi zaruri kabul etmiúlerdir. Biraz önce açıklandı÷ı gibi,  Atâ,
           Hammâd ve  Zâhirî bilginlerin dıúında  kalan fakihler, bu konuların

          159  Bkz. øbn Kudâme, el-Mu÷nî, c. X, s.175; øbn Hazm, el-Muhallâ, c. IX, s.395.
          160  øbn, Kudame, el-Mu÷ni, XII, s.6 ve devamı.
          161  øbn Kayyım el-Cevziyye, et-Turuku’l-Hükmiyye,  s. 144.
          162  Mâide 5/106.
          163  Talâk 65/2.
          164  Buhârî bu hadisi Sahih’inde rivâyet etmiútir. Bkz. el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XIII,
             s.243, 248.
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221