Page 163 - Microsoft Word - orjinal
P. 163

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                163

           donukluktan kurtarıp canlandırmaya devam etmektedir. Kanunlar
           açısından geçmiúle ile úimdiki zaman, úimdiyle gelecek zaman arasın-
           da bir ba÷lantı olmaya devam edecektir.

              B. øslâm Hukukunda Âdetin Etkisi
              øslâm’dan önce Araplarda, âdet ve gelenekler, din, ahlak, yaúayıú,
           ticaret ve  muâmelât gibi sosyal  hayatın tamamının esasını oluúturu-
           yordu. Onların bunlardan bir úey tedvin ettikleri bilinmemektedir.
              øslâm’ın do÷uúuyla birlikte, Kur’an ve Sünnet’e dayalı nasslar hu-
           kukun kayna÷ını oluúturmuú, âdetin  daha önceki önemi  azalmıútır.
           Âdet, usul bilginlerince hukukun kaynaklarından özel bir delil olarak
           kabul edilmemiúse de, farklı yollardan øslâm hukukuna sokulmuútur.
           Bunların önemlileri úunlardır:
              a) Bazı nasslar, özellikle de bazı hadisler örf üzerine kurulmuútur.
           Örne÷in bu÷day ve arpanın ölçekle alınıp satılması böyledir. Diyet ve
           yeminde oldu÷u gibi, hükümlerin örf üzerine bina edildi÷i durumlar-
           da, onları açıklama ve yorumlamada örfe müracaat edilmesi tabiidir.
              b) Takrîrî sünnetler, birçok Arap âdetini ikrar etmiútir. Baúka bir
           ifadeyle, Hz. Peygamber (s.a.s.) Arapların bazı güzel âdetleri karúısın-
           da suskun  kalmak suretiyle rızasını belirtmiútir. Böylece bunlar da
           sünnete dayalı øslâm âdetlerinden olmuútur.
              c) Daha önce de ifade edildi÷i gibi, ømam Mâlik, nass bulunmadı-
           ÷ında, Medinelilerin amelini úer‘î delil ve yeterli icmâ saymıútır. Me-
           dinelilerin ameli ise, ço÷unlukla, bu ticaret úehrinde insanlar arasında
           yaygın olan eski veya yeni örf ve âdetlerden oluúuyordu.
              d) øhtiyaçlar sebebiyle yeni âdetler ortaya çıktı÷ında veya Arap fe-
           tihleri sırasında o zamana kadar bilinmeyen ve Kitap ve Sünnette ak-
           sine nass bulunmayan âdetlerle karúılaúıldı÷ında, bunlar benimsenmiú
           ve müçtehitlerin icmâı, istihsan ve istislâh gibi di÷er úer‘î deliller vası-
           tasıyla øslâm hukukuna dâhil edilmiútir. Bu kaynaklar, úer‘î hükümle-
           rin de÷iúebilirli÷i prensibi, nassın de÷iútirilip de÷iútirilemeyece÷i ko-
           nularındaki farklı görüúleri ve bütün bunlarda örf ve âdetin önemini
           daha önce izah etmiútik.

              C. Âdetin Fer‘î (Tikel) Hükümlere Etkisi
              Örf ve âdet  aynı manaya gelmektedir.  øbn Nuceym’in,  ùerhu’l-
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168