Page 162 - Microsoft Word - orjinal
P. 162

162                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           den çirkin bir davranıú olarak görülmedi÷inden, bu úekilde yaúayan bir
           vâsinin vesâyetten azledilmesine yeterli sebep olarak kabul edilme-
                 108
           miútir.  Hâlbuki baúkalarına göre durum bunun aksinedir.
              Âdet, milletlerin oluúumunda bütün toplumsal yansımaların teme-
           lini oluúturmuútur. Tek baúına dinin, ahlakın ve  muâmelâtın esasını
           teúkil etmiútir. Daha sonra, mahkemelerin ortaya çıkması ve kanunla-
           rın tedviniyle, hukûkî yönden önemini yavaú yavaú yitirmiútir. Günü-
           müzde ise, âdetin oynadı÷ı rol çok azalmıútır.
              Bu sebeple Roma hukuk tarihinde âdet asli kaynaklardan olmuú-
           tur. ølk olarak âdet, on iki levha kanunu (Duodecim Tabulae) içinde
           toplanmıútır. “Tedvin edilmemiú kanun, âdetin güzel gördü÷ü úeydir”
           diyen Justinian’in zamanına kadar muteber olarak kalmıútır. 109
              Daha önce de ifade edildi÷i gibi, Fransa’da âdet, örfî kanun ülkesi
           diye bilinen kuzey eyaletlerinin kanunu olarak fonksiyon icra etmiútir.
           Fakat Napolyon kanununun tedvin edilmesinden ve onu di÷er kanun-
           ların izlemesinden sonra âdetin önemi azalmıú; ticaret ve di÷er hukukî
                                                          110
           iúlemler gibi az bir bölüm dıúında etkisi kalmamıútır.  Bilginlerinden
           az bir kısmı dıúında, artık bu konuyu iúleyen yoktur. 111
                                                112
              øngiltere ve Amerika’da  genel örfün,  hukukun  kaynaklarından
           biri oldu÷u görülür. ùu kadar var ki, eski âdetlerin ço÷u, günümüzde,
           göz ardı edilemeyecek örnek uygulamalar olarak mahkeme kararları-
           nın içine dâhil edilmiú bulunmaktadır.
              Sonuç olarak âdet, milletlerin hukuk tarihinde önemli bir rol oy-
           namıútır. Bu, geçmiúe kıyasla günümüzde az olsa da, hukuk sistemle-
           rinin göz ardı edemeyece÷i hayati bir roldür. Çünkü âdetler kanunlar-
           dan önce vardı ve kanunların tedvininden önce onların iúlevini görü-
           yordu. Kanunları hala desteklemeye, açıklamaya, düzenlemeye ve

           108  Douai østinaf Mahkemesinin 11 Nisan 1938 tarihli kararı bu yöndedir. Bkz. Sérail,
             1938, II, s.215-216.
           109  “Ex non scripto jus venit, quod usus comprabavit.” Bkz. Justinian, Institutes,1,2,9.
           110  Bunun örne÷i bahúiútir. Fransızcası pourboire’dir. Önceleri gönüllü olarak hizmet-
             çilere ve di÷erlerine verilen bir bahúiúti. Fakat günümüzde örfün tesiriyle zorunlu
             hale geldi. Fransa ve di÷er Avrupa ülkelerinde ço÷unlukla faturaya onda bir ora-
             nında servis ücreti adı altında eklenmektedir.
           111  François Gény.
           112  Common Law
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167