Page 160 - Microsoft Word - orjinal
P. 160

160                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           hakkında nass bulunmayan konularda bilginler ve fakihlere danıúmıú-
           tır.
              ùer‘î hükümler ve adâletle kayıtlı olmak, øslâm hukukunda idare-
           cilere itaat için gerekli olan úarttır. Buna delâlet eden pek çok hadis-i
           úerif vardır: “øtaat ancak maruftadır. Günah olan emredilmedikçe,
           dinleyip itaat etmek gerekir. Günah olan úey emredilince dinleyip itaat
                          95
           etmek gerekmez.  Yaratan’a isyan hususunda, yaratılana itaat yok-
           tur.” 96
              Burada Sünnîlerdeki halifenin konumu ile ùîa’daki imamın statüsü
           arasındaki farka iúaret edilecektir.  ømâmiyye  ùiasına göre imamlar,
                                             97
           “Allah’ın yeryüzündeki  halifeleridir.”  Sünnîler nezdinde halife ise,
                                                 98
           “ümmeti içinde, peygamberin halefleridir.”  Bu fark, ùîada imamların
           hatadan masum olduklarını ve  kendilerine itaat edilmesi gerekti÷ini
                          99
           ortaya koyarken, Sünnîlerde halifenin masum olmadı÷ını göstermek-
           tedir. Sünnîlere göre;  “Allah’ın emirlerini ihlal durumunda sultana
           itaat yoktur, itaat ancak dinen güzel ve helâl olan iúlerdedir. 100
              øslâmî hükümlerin çıkarılmasında devlet baúkanına tanınan kanun
           koyma yetkisini sınırlayan hususlardan biri de, Kur’an-ı Kerim’e da-
           yanan, úûrâ prensibidir: “…øú konusunda onlarla istiúare et. Bir kere
                                                              101
           de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et…”;  “Onların
                                        102
           iúleri aralarında istiúare iledir.”  el-Buhârî, Hz. Peygamber’in bazı
           iúlerde ashabıyla istiúare etti÷ini; ondan sonra da devlet baúkanlarının,
           en kolay  yolu tercih etmek için, Kitap ve Sünnet’te hakkında nass
           bulunmayan mubah konularda güvenilir ilim adamlarıyla istiúare ettik-
                                 103
           lerini rivâyet etmektedir.  Özellikle, içtihat ve hükümlerinde istiúa-
           reyi esas alanların önde  geleni Hz. Ömer’den, bu  konuda pek  çok


           95  el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XVII, s.314, c. XIV, s.221; Müslim, Sahih, c. VI, s.15
           96  es-Suyûtî, el-Câmiu’s-Sa÷îr, n. 9903; Ahmet b. Hanbel’in Müsned’i ve el-Hâkim’in
             el-Müstedrek’inden naklen.
           97  el-Kuleynî, Ebu Ca‘fer Muhammd øbn Yakub, Usûlu’l-Kâfî, Kahire 1933, s. 69.
           98  øbn Haldûn, Mukaddime, s.166.
           99  eú-ùehristânî, el-Milel ve’n-Nihal, øbn Hazm’ın kenarında, c. I, s.151.
           100  Güzelhisari, Menâfi, s. 330.
           101  Al-i ømrân 3/159.
           102  ùûrâ 42/38.
           103  el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XXV, s.78, 79; Müslim, Sahih, c. V, s.157.
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165