Page 167 - Microsoft Word - orjinal
P. 167

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                167

              Bir terziyle sözleúme yapıldı÷ında, örf öyle gerektirdi÷i için, ip ve
           i÷ne terzi tarafından karúılanır. Bir kiúi, herhangi bir ücret úartı koúul-
           maksızın çocu÷unu sanat ö÷renmek üzere bir ustanın yanına verir ve
           çocu÷un sanatı ö÷renmesinden sonra taraflardan biri di÷erinden ücret
           talep ederse, bu takdirde, o beldenin örf ve âdetine göre hareket edilir.
           E÷er örfte, ustanın ücret alması yerleúik bir uygulama ise, ö÷reticiye
           emsal ücret, yani bu ö÷retme iúi için örfte kabul edilen ücret verilir.
           Aksine çocu÷a ücret verilmesi âdet haline gelmiúse, ö÷reticinin ücret
           ödemesine hükmedilir. 135
              Aynı úekilde, satıcının parayı iade etti÷inde alıcıdan malı geri al-
           ması úartıyla yapılan bey‘i bi’l-vefâ, örf haline gelmesi nedeniyle câiz
           kabul edilmiútir. 136  øbn Nuceym’in zamanında, Kahire çarúılarında
           “hava parası” adıyla ortaya çıkan uygulama tecviz edilmiútir. Bu uy-
           gulamaya göre, dükkân sahibi kiracıyı dükkândan çıkaramıyor, baúka-
                                  137
           sına kiraya veremiyordu.  Buhârâ bilginleri, ücrette belirsizlik bu-
           lunmasına ra÷men, bir kiúinin yarısına karúılık dokunmak üzere ipli-
           ÷ini dokumacıya vermesini örfe dayanarak câiz görmüúlerdir. Keza
           Hanefî fakihleri ücrette belirsizlik bulunmasına ra÷men, yiyecek ve
           giyece÷ini karúılamak üzere sütanne tutulmasını tecviz etmiúlerdir. Bu
           bilginler alıúveriúte zikredilmeden akde dâhil olacak úeyler konusunda
           örfe itibar edilece÷ini belirtmiúlerdir. Bu çerçevede bir evin satıúında,
           evden ayrı olan merdiven, Kûfe halkının örfüne göre alıúveriúe dâhil
           kabul edilmezken, Kahire halkının örfüne göre dâhil edilmiútir.
              Bir tüccarın, ücretin miktarı ve ödeme úekli konusunda müúteriyle
           anlaúmadan malını satması durumunda, tüccarlar  arasında cari örf,
           satıcının her hafta taksitle ödeme yapması úeklinde ise, alıúveriú buna
           göre gerçekleúmiú olur. 138
              Baúka bir örnek de úudur: Bir kiúi, tellal, hamal ve marangoz gibi

           135  Mecelle, md. 569, 574.
           136  Mecelle, md. 118.
           137  Hava parası konusunda farklı görüúler için bkz. el-Hamevî, Ahmed øbn Muham-
             med, Gamzu Uyûni’l-Beúâir ùerhu’l-Eúbâh ve’n-Nezâir, Kahire 1920, c. I, s.136-
             138; Fetevâ-i Muhammed b. Bilal el-Hanefî,  Ebusuûd ve Nasurriddin el-Lakâni
             el-Mâlikî ve di÷erleri.
           138  Beyrut ve di÷er úehirlerde tüccarlar arasında yaygın olan ve  “sebtiyye” olarak
             adlandırılan her Cumartesi bir miktar ödeme yapma âdeti, bunun örneklerindendir.
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172