Page 161 - Microsoft Word - orjinal
P. 161

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                161

                              104
           rivâyet bulunmaktadır .

              IV- Örf ve Âdet

              A. Genel Olarak Âdet
              Genel olarak âdet, insanların veya onlardan bir toplulu÷un alıúkan-
           lık haline getirdi÷i her  úey anlamına gelmektedir.  Âdet, milletlerin
           ortaya çıkıú  tarihi, sosyal hayatları ve medeniyetlerinin ifadesinde
           önemli rol oynamıú ve oynamaya da devam etmektedir. Âdet, iklim
           yapısı ve milliyetçilik ruhu gibi belli baúlı iki sebepten etkilenmekte-
              105
           dir.  Âdet aynı zamanda taklit yoluyla güçlenip yayılmakta ve millet-
           lerin hayatında nesilden nesle intikal edip kökleúmektedir. 106
              Âdetler çeúitlidir; bir kısmı muâmelât ve hukukla, bir kısmı ahlak
           ve terbiye ile, bir kısmı giyecek ve toplumsal e÷ilimlerle iliúkilidir. Bir
           kısmının, zevk ve e÷lencenin dıúında bir manası yoktur.
              Di÷er toplumsal tezahürler gibi âdetler de, zamana ve ülkelere gö-
           re farklılık arz eder. Her zaman ve mekânda kendini di÷erlerinden
           ayıran farklı  bir özellik kazanır. eú-ùatıbî’nin yaúadı÷ı  devirde erkek-
                     n
                                 ı
           lerin ba úını  açık olmas  ilgili ifade etti ÷i hususlar, buna örnek teúkil
           eder: “Filvaki baúın açılması yöreden yöreye göre de÷iúmektedir. Bu,
           Do÷u ülkelerinde  mürüvvet sahibi kimseler için çirkin bir iú olarak
           görülürken, Batı’da böyle de÷erlendirilmemektedir. Dolayısıyla baúın
           açılması, Do÷u halkı nazarında kiúinin adâletine zarar veren bir durum
           olarak görülürken, Batı halkları için böyle bir etkisi yoktur.” 107
              Günümüzde takılan niúan yüzü÷ü de böyledir. Bazı yörelerde ni-
           úan yüzü÷ünün evlilikten önce sa÷ ele takılması, evlilikten sonra da
           sol ele geçirilmesi âdet haline gelmiútir. Baúka yörelerde ise, durum
           bunun tam tersinedir. Fransa’da iúçi sınıfı arasında âdet haline gelen
           evlilik dıúı beraberlikler de böyledir. Bu, onlar tarafından ahlaki yön-


           104  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. I, s.70.
           105  Montesquieu,  De l’esprit des lois,  c. I, bölüm: 14; G. F. Puchta,  Curcus der
             Institutionen,  Leipzig 1983, “Mukaddime”;  Von Savigny,  F.K.,  System des
             heutigen römischen Rechts, Berlin 1840-49.
           106  Bkz. Gabriel de Tarde, Lois de I’imitation, Paris 1890.
           107  eú-ùâtıbî, el-Muvafakât, c.II, 284
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166