Page 166 - Microsoft Word - orjinal
P. 166

166                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           olan örfe itibar edilir. øúlemin yapılmasından sonra ortaya çıkan örfe
                        131
           itibar olunmaz.  De÷iúik paraların kullanıldı÷ı bir bölgede, herhangi
           bir malın bedeli olarak bir miktar dinar veya dirhem üzerine anlaúılmıú
           olsa, söz konusu alıúveriú, o beldede geçerli olan para birimi ile alıúve-
           riú esnasındaki yaygın olan örfe göre iúlem görür. Akitten sonra ortaya
           çıkan farklılık ve de÷iúiklik dikkate alınmaz.
              4. Taraflar örfe aykırı bir úart koúmuúlarsa, bu takdirde örfe itibar
           edilmez. Çünkü örf  gizli  bir  úart gibidir. Açıkça belirlenen bir  úart
           bulundu÷unda, gizli úart olan örf kabul edilmez.
              5. Mecâmi‘de; “Örf, ancak bir nassa aykırı de÷ilse hüccet olur”
                     132
           denilmiútir.  Buna binaen, “örf bir nassa aykırıysa ona itibar edilmez,
           çünkü nass örften daha kuvvetlidir” görüúü tercih  edilmiútir. Ancak
           ømam Ebû Yûsuf, nassın genel örfe dayandırıldı÷ı durumlarda farklı
           bir görüú benimsemiútir. Daha önce de belirtildi÷i gibi, Mecelle Ebû
           Yûsuf’un görüúünü tercih etmiútir. Önceki bölümlerde tafsilatlı bir
           úekilde bunların açıklaması yapılmıútı.
              Her halükârda, bizim kastetti÷imiz ve  øslâm hukukunun harici
           kayna÷ı olarak kabul etti÷imiz  âdet, muteber aslî  kaynaklara uygun
           düúenlerdir. Söz konusu asli kaynaklara veya øslâm’ın ruhuna, hikme-
           tine ve nasslarına ters düúen âdetler, dinen açık bir úekilde reddedil-
           miútir. Bedevî uygulaması olan kadınların mirastan mahrum edilmele-
             133
                                                                 134
           ri,  talâka yemin ve üç talâkı bir sözle gerçekleútirmek,  -hîle-i
           úer‘iyyeyi kabul eden ekollere göre- kanuna karúı hîle yapmak ve ben-
           zeri uygulamalar, haram veya kınanmıú âdetlere gösterilebilecek ör-
           nekler cümlesindendir.

              E. Âdetin Hakem Oluúuna Örnekler
              Âdetin hukukî iúlemlerde hakemli÷i (ba÷layıcılı÷ı) konusunda
           Mecelle ve fıkıh kitaplarında pek çok  örnek bulunmaktadır. Burada
           konuyu izah çerçevesinde birkaç misal üzerinde duraca÷ız.


           131  es-Suyûtî, el-Eúbâh, s. 68; øbn Nuceym, el-Eúbâh, s. 40.
           132  Güzelhisari, Menâfi, s. 324.
           133  Ârifu’l-Ârif,  Kitâbu’l-Kadâi Beyne’l-Bedv, Kudüs 1933, s. 125; Kennett, A.,
             Bedouin Juistice, Cambridge 1925, s. 99.
           134  Bkz. øbn Teymiyye, el-Fetâvâ, c. III, s.2 vd; el-Menâr, yıl. 1343/1924, s. 737-742.
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171