Page 165 - Microsoft Word - orjinal
P. 165

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                165

           ral, farklı ifadelerle yer almıútır. Örne÷in el-Bezzâziye’de; “Örfen úart
           koúulan, dînen úart koúulmuú gibidir”; Mecâmi‘de; “Ço÷unlu÷un âdeti
           olan úey, úart hükmündedir” úeklinde ifade edilmiútir. 122
              3. “Tüccarlar arasında kabul edilen  úey, aralarındaki iúlemlerde
                                123
           úart koúulmuú gibidir.”  “Tacirler arasında örf olan úey, úart koúul-
           muú gibidir.” 124
                                                              125
              4. “Örf ile belirlenen nass ile belirlenmiú gibidir.”  Bu kâide
           Mebsût’ta, “Örf ile sâbit  olan nass ile sâbit olmuú gibidir”  úeklinde
           ifade edilmiútir. 126

              D. Âdetin ùartları
              Hukuken ba÷layıcı olabilmesi için, âdetin bir takım úartları taúı-
           ması gerekir. Bu úartlar úunlardır.
              1. Tarifte de belirtildi÷i gibi, “sa÷lıklı düúünen kiúilerce kabul
           edilmiú olması” gerekir. Baúka bir ifadeyle, aklen kabul edilebilir ve
           zevk-i selime veya kamu hissiyatına uygun olmalıdır.

              2. Âdet, yaygın, sürekli yapılan iúlerden olmalıdır. el-Eúbâh ve’n-
                 127
           Nezâir  ile  Mecelle’de geçen küllî kâidede; “Âdet ancak muttarid
                                           128
           yahut gâlip  oldukda muteber olur”  denilmiútir. Bu kâide  Mecel-
           le’nin  42. maddesinde; “nadire de÷il, yaygın ve baskın olana itibar
                                       129
           edilir” úeklinde açıklanmıútır.  Sözgelimi, alıúveriú akdinde para
           mutlak olarak zikredilip  cinsi belirtilmez ise, o ülkede ço÷unlukla
                                                              130
           kullanılan para birimi üzerinden iúlem yapılması gerekir,  nadir kul-
           lanılan para birimi üzerinden de÷il.
              3. Muamelelerden önce veya muamelelerin yapıldı÷ı anda mevcut


           122  Güzelhisari, Menâfi, s. 324.
           123  “Beyne-t tüccar maruf olan úey beynlerinde meúrut gibidir” (md. 44).
           124  øbn Âbidin, Neúru’l-Örf, s. 15’te nakledildi÷i gibi.
           125  “Örf ile tayin nass ile tayin gibidir” (md. 45).
           126  øbn Âbidin, Neúru’l-Örf, s. 4.
           127  øbn Nuceym, el-Eúbâh, s. 37.
           128  Md. 41. Bu; örf ve âdetin kesintisiz uzun bir zamandır ço÷unluk tarafından yapıla-
             gelmekte olması gerekir úeklinde anlaúılmalıdır (çev.).
           129  Güzelhisari, Menâfi, s. 325. Krú. Latince atasözü: “Ad ea quae frequentius acidunt
             jura adaptantur.”
           130  el-Merginânî,  Burhanudddin,  el-Hidâye ùerhu Bidâyeti’l-Mübtedi, Kahire 1326-
             27/1908-09, c. III, s. 18.
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170