Page 155 - Microsoft Word - orjinal
P. 155

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                155

           sına söver” diye cevap verir. 80
              b) Kanuna karúı yapılan hîlelerde aldatma vardır. Aldatma ise øs-
           lâm dininde Kitap ve Sünnetle yasaklanmıútır. Âyet-i kerimede “Al-
                                           81
           lah’ın âyetlerini e÷lenceye almayın” ; hadis-i úerifte de; “Aldatma bir
                                  82
           Müslüman’a helâl olmaz”  buyurulmuútur.
              c) Peygamber efendimiz,  sahâbe ve tâbiînden, hîle-i  úer‘iyyenin
           haramlı÷ını destekleyen haberler rivâyet edilmiútir. Örne÷in bir hadis-i
           úerifte úöyle denilmektedir: “Sizden birisi kardeúine bir borç verdi÷in-
           de, o da kendisine bir tabak yiyecek hediye ederse, kabul etmesin veya
           onu hayvanına bindirmek istese binmesin. Ancak, daha önce araların-
           da bu gibi durumlar cereyan etmiúse kabul edebilir.” 83
              Aynı úekilde øbn Mes‘ûd ve øbn Abbas’ın, Hz. Peygamber’in sün-
           netine uyarak, borçlunun borcunu ödemeden evvel verdi÷i hediyenin
           kabul edilmesinin yasak oldu÷una fetvâ verdikleri rivâyet edilmiútir.
           Çünkü bu hediyenin  gayesi, borcun ödenmesini ertelemek ve faizi
           helâl kılmaya yönelik hîle yapmaktır. Aynı úekilde, fakihler ve onlara
                              84
           tâbi olanlar ile Buhârî  ve di÷erleri gibi onlara uyan hadis bilginleri, 85
           hükümlerde hîlenin yasak oldu÷u ve terk edilmesi gerekti÷i konusun-
           da görüú birli÷i içinde olmuúlardır.

              C. Sonuç
              Genel olarak, hîle konusunda mezheplerin görüúleri bunlardır.
           Mecelle bu konuya de÷inmemiútir. Ancak Mecelle’yi úerh edenler ve
           hukukçular, bu konuda Hanefî fıkıh kitaplarına müracaat etmiúlerdir.
           Onlar, “øúler maksatlarına göredir”, “Akitlerde lafız ve ibarelere de÷il
                                        86
           maksat ve mânalara itibar edilir” úeklindeki iki küllî kâidenin varlı-
           ÷ına ra÷men,  úuf‘a hakkı ve di÷er konularda hîlenin kabulüne  dair
           görüúü geçerli saymıúlardır.
              Mûrisin, kendine ait malın baúkasına (üçüncü úahsa) ait oldu÷unu

           80  el-Aynî, Umdetü’l-Kârî, c. XXII, s. 83.
           81  Bakara 2/231.
           82  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.261.
           83  es-Suyûtî,  el-Câmiu’s-Sa÷ir, n. 467. (øbn Mâce, el-Beyhakî ve  øbn Mansûr’dan
             naklen).
           84  el-Aynî, Kitâbu’l-Hiyel mine’l-Cami‘i’s-Sahîh, c. XXIV, s.108 vd.
           85  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.149-152.
           86  Mecelle, md. 2,3.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160