Page 152 - Microsoft Word - orjinal
P. 152

152                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           Hasta güvendi÷i yabancı birine borcu oldu÷unu ikrar eder, bu kiúi de
           terekeden borcun karúılı÷ını alır ve bunu alacaklı olan vârise verir. 68
              b) Hanefî mezhebinde, satılan malın mülkiyetinde veya haklarında
           ortak olan ile komúusunun úuf‘a hakkı vardır. Ancak fıkıh bilginleri,
           úuf‘a hakkını bertaraf etmek için çeúitli çözüm yolları (hîleler)  bul-
           muúlardır. el-Hassaf bu çerçevede pek çok örnek zikretmiútir.
              Bunlardan birisi úöyledir: Zeyd, Amr’ın evinin yanında bir eve sa-
           hip olsa, sonra evini baúka birisine satmak istese, komúuluk sebebiyle
           Amr’ın, müúterinin ödedi÷i bedeli vermek úartıyla, o evi satın almaya
           hakkı vardır. Zeyd, bu evi úuf‘a hakkından kurtarmak için hîleye baú-
           vurarak, evin baúkasının oldu÷unu úâhitler huzurunda ikrar eder, sonra
           kendisi için  ikrarda bulundu÷u kimse, evin ücretini hibe  yoluyla
                       69
           Zeyd’e verir.  Bu iúlem, gerçekte bir alıúveriú akti olup,  görünüúte
           ise, hibe yoluyla bir mülkiyetin ikrarıdır. ùuf‘a hakkına sahip kiúinin
           hakkını iptal etmek için bu yola baúvurulmuútur.
              Di÷er bir hîle úekli de úöyledir: Zeyd evini yabancı müúteriye hibe
           eder, müúteri de bunun karúılı÷ında Zeyd’e bir miktar mal verir. Bu
           durumda, hibe aktinde úuf‘a hakkı olmadı÷ı için, Amr’ın úuf‘a hakkı
           yoktur. 70

              c) Faizin haram olması sebebiyle, bir borca karúılık alınması câiz
           de÷ildir. Borca karúılık bir bedel vermek amacıyla, borç alanın borç
           verene bir malı kıymetinden daha aúa÷ıya satması veya borç verenden
           bir malı de÷erinden daha fazlaya satın alması veya borç verme karúılı-
           ÷ına denk bir úeyi borç verene hediye etmesi úeklinde bir hîleye baú-
           vurulmuútur. 71
              Bu ve benzeri örnekler, Hanefî ve bazı ùâfiî bilginler tarafından
           uygun görülmüútür. Ebû Hanîfe’nin talebesi  ømam Muhammed b.
           Hasan’a nispet edilen el-Mehâric fi’l-Hiyel adlı kitap, hîle-i úer‘iyye
                                           72
           konusunda yazılan ilk eserlerdendir.  Fakat bu eserin ona nispetinde,

           68  el-Hassâf, el-Hiyel, Kahire 1314, s. 90.
           69  el-Hassâf, el-Hıyel, s. 80
           70  el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XXIV, s.123.
           71  øbn Kudâme, el-Mu÷nî, c. IV, s.179; en-Nevevî, el-Fetevâ,  s. 57.
           72  Bu el yazması Kahire, Daru’l-Kütüb’te bulunmaktadır. Joseph Schacht tarafından
             1930 yılında neúredilmiútir.
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157