Page 153 - Microsoft Word - orjinal
P. 153

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                153

           bir takım çekince ve tereddütler bulunmaktadır. Çünkü mezkûr ima-
           mın, bir hakkın iptali sonucunu  do÷uran hîleleri mekruh gördü÷ü
           rivâyet edilmektedir. 73
              Bu konuda Hanefî mezhebinde, Ahmed b. Ebû Bekir el-Hassâf’ın
           Kitabu’l-Hiyel’ini ve Hanefî fıkıh kitaplarında hîle konusunu ele alan
           de÷iúik bölümleri bulmaktayız. Ne  var ki, el-Hatib’in,  Tarihu’l-
                 74
           Ba÷dat  isimli eserinde zikretti÷i, Ebû Hanîfe’nin  hîle konusunda
           yazdı÷ı kitabı ile Ebû Yûsuf’un kitabı bize ulaúmamıútır.
              ùâfiî mezhebinden Ebû Bekir Muhammed b. Abdullah es-Sayrafî
           (ö. 330/941) Ebu’l- Hasan Muhammed b. Yahya b. Süraka el-Âmirî
           (ö. 416/1025) ve Ebû Hatim Muhammed b. el-Hüseyin el-Kazvînî (ö.
           440/1048) hîle-i úer‘iyye konusunda eser yazanlardandır. 75
              2. Di÷er øslâm Mezhepleri
              ømam eú-ùâfiî’nin hîleyi câiz görmedi÷i rivâyet  edilmektedir.
           Onun hayatı ve faziletini bilenler, “onun ne hîleye baúvurmak ne de
           hîle yolunu delalet  etmekle  tanındı÷ını bilirler... Sonraki dönem eú-
           ùâfiî fakihlerin kitaplarında zikrettikleri hîlelerin ço÷u, ‘Do÷ululardan
           (Hanefîler) alıp kendi mezhebine sokuúturdukları tasarruflarından-
           dır.” 76
              Aynı úekilde, ømam Mâlik ve ømam Ahmed øbn Hanbel ile bunla-
           rın talebeleri, bu tarz hîlelerin tamamını haram kabul etmiúlerdir. øbn
           Kayyım el-Cevziyye bu  konuda uzun bir bölüm  yazmıú, bu  çeúit
           hîlelerin bâtıl oluúunu dayanaklarıyla etraflıca açıklamıú ve câiz  gö-
           renlerin delillerini reddetmiútir. Sonra da haram ve helâl olan hîleleri
           ayırmıú ve buna dair pek çok örnekler vermiútir. 77
              Adı geçen imamlara göre söz konusu hîlelerin haramlı÷ı úu úer‘î
           kâideye dayanmaktadır: “øslâm hukuku belli maslahatlar üzerine bina
           edilmiú olup, bunları yok edecek vasıta ve yolların engellenmesi gere-
           kir.” Yüce Allah, belli bir maslahata dayalı bir hüküm koysa, sonra da
           bundan kurtulmak için hîleyi uygun görse, bu fiil söz konusu hükmü

           73  el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XXIV, s.109; eú-ùa’rânî, el-Mîzân, c. II, s. 98, 99.
           74  el-Hatîb, Tarihu’l-Bagdât, c. XIII, s. 403
           75  Ebû Bekir el-Hüseyni, Tabakâtü’ú-ùâfiîyye, Ba÷dat 1356/1937, s. 18, 43, 49.
           76  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.247.
           77  øbn Kayyım, ø‘lâmu’l-Muvakki‘în, c. III, s.119-352, c. IV, s.1-40.
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158