Page 150 - Microsoft Word - orjinal
P. 150

150                     øSLÂM HUKUK FELSEFESø

           rı úunlardır: Devletin bizzat koydu÷u kanunlar, istihsan gözetilerek
           mahkemelerce verilen hükümler ve hîle-i úerǥiyye (hukûkî çıkıú yolla-
           rı)’dır. 58
              Eski Roma hukuk tarihinde, söz konusu hîle-i úer‘iyye’nin pek çok
           örne÷i vardır. Bunlardan birkaç tanesi örnek olarak sunulacaktır:
              On iki levha kanununun  dördüncü levha, ikinci  maddesinde; 59
           ‘baba çocu÷unu üç kere sattı÷ında, çocuk onun vesayetinden kurtulur’
                      60
           denmektedir.  Romalılar bu kuralı, hîle-i  úer‘iyye yoluyla, evlatlık
           edinme iúlemini gerçekleútirmek için kullanmıúlardır.
                                                           61
              Keza, Roma ulusal kanunu, mülk edinme hakkını  sadece bir ta-
           kım katı úartlara ba÷lı olarak kabul  etmekteydi.  Fakat baúhâkim
                                                                    62
           Preator, bazı durumlarda  yarı-mülkiyet veya Preator  mülkiyeti diye
           adlandırdıkları bir mülkiyet  úeklini kabul etmiúti.  Bu tür mülkiyet
           hakkını korumak için, hâkim Publicius, kendi ismiyle anılan bir dava
                            63
           úeklini icat etmiútir.  Bu davâda hâkim, gerçe÷e aykırı olarak ve hîle-i
           úerǥiyye yoluyla, davacının, mülkiyetini iddia etti÷i úeyi, zaman aúı-
           mından dolayı mülkiyet  hakkı do÷uracak kadar elinde bulundurmuú
           oldu÷unu ileri sürmektedir. 64
              Aynı úekilde, Roma hukuk bilginlerinin hükümlerinde ve øngiliz
           mahkemelerinin içtihatlarında, hîle-i úerǥiyye üzerine bina edilmiú pek
           çok örnek oldu÷unu görmekteyiz. Bu örneklerin hepsi, eski bir hukuk
           kuralının fiili olarak de÷iúim ve tadilatlara  maruz kalmakla birlikte
           zâhiren eskiden oldu÷u gibi kaldı÷ı görüúüne dayandırılmaktadır.

              B. øslâm Hukuku
              Bu tarihsel giriúten sonra, øslâm hukukunun hîle-i úerǥiyye konu-
           sundaki hükmü ele alınacaktır. Hîle-i úerǥiyye genel olarak iki kısma
           ayrılır: a) Mubah olan hîle-i úer‘iyye b) hakkında görüú ayrılı÷ı bulu-


           58  “Fictio juris.” Bkz. Maine, Ancient Law, s. 13 vd.; Pollock, Introduction, s. 8-9.
           59  Girard, Textes, s. 13.
           60  “Si pater filium ter venum duuit, filius a patre liber esto.”
           61  “Dominium ex jure Quiritium.”
           62  “In bonis habere.”
           63  “Actio Publiciana.”
           64  Item usucapio fingitur in  ea actione  quae  Publiciana vocatur. Bkz. Justinian,
             Institutes, s. 36.
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155