Page 143 - Microsoft Word - orjinal
P. 143

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                143

           rum de÷iúmiútir. Bu dönemde yardımlaúma, kabileden dîvan üyelerine
           geçti÷inden,  Hz. Ömer,  Hz. Peygamberin zamanındaki uygulamanın
           hilâfına, diyeti dîvan üyelerine yüklemiútir. Irak ekolü fakihleri de bu
           görüúü benimsemiúlerdir.
              es-Serahsî bu de÷iúikli÷i úöyle haklı göstermeye çalıúmıútır: “ùa-
           yet ‘Resulullah’ın hükmetti÷i bir úeyin hilafına Sahâbenin icmâ etti÷i
           nasıl düúünülebilir’ denirse, ‘bu Resulullah’ın hükmetti÷ine uygun bir
           icmâdır’ deriz. Çünkü  onlar, Hz. Peygamberin, aralarındaki yardım-
           laúmaya itibar ederek (diyet konusunda) kabileyi sorumlu tuttu÷unu, o
           dönemde kiúilerin güç ve desteklerinin aúiretlerinden geldi÷ini biliyor-
           lardı. Daha sonra Hz. Ömer dîvanları oluúturunca, güç ve destek onla-
           ra kaymıú, hatta kiúi, divanını müdafaa için kabilesiyle savaútı÷ı du-
           rumlar olmuútur.” Ancak  ømam eú-ùâfiî bu de÷erlendirmeyi kabul
           etmemiútir. Çünkü ona göre, âkile Hz. Peygamber döneminde aúiretti
           ve ondan sonra da bu konuda nesh olamaz. 35
              2. Bazı Halifelerin Uygulamaları
              Sünnetin de÷iútirilmesiyle ilgili olarak, el-Buhârî’nin  Sahîh’inde
           rivâyet etti÷i Halîfe Ömer b. Abdülaziz’in úu sözü örnek olarak veri-
           lebilir: “Hz. Peygamber zamanında hediye, hediye idi. Bu gün ise rüú-
           vettir.” Nitekim Hz. Peygamber, Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer halktan
           hediye kabul ediyorlardı. Fakat Ömer b. Abdülaziz hediye almaktan
           kaçınmıú ve bunu rüúvet olarak de÷erlendirerek kötü saymıútır. 36
              Aynı úekilde, zimmîlerin diyeti hususundaki rivâyetler de sünnetin
           de÷iútirilmesinin örneklerindendir. Zimmînin diyeti, Ebû Hanîfe’ye
           göre Müslüman’ın diyetine denk; ømam Mâlik ve øbn Hanbel’e göre,
           Müslümanınkinin yarısı; eú-ùâfiî’ye göre ise üçte  biridir. Konuyla
           ilgili olarak el-Beyhakî,  ømam Zührî’den, Hz. Peygamber,  Hz.  Ebû
           Bekir, Hz. Ömer ve Hz. Osman zamanlarında Yahudi ve Hıristiyanla-
           rın diyetlerinin Müslümanlarınki kadar  oldu÷unu, Muaviye’nin  bu
           diyetin yarısını devlet hazinesine aldı÷ını, di÷er yarısını da öldürüle-
           nin ailesine bıraktı÷ını; Ömer b. Abdulaziz’in ise, hazinenin hissesini
           kaldırdı÷ını, diyetin  yarısının öldürülenin ailesine  verilmesine  hük-


           35  es-Serahsî, el-Mebsût, c. XXVII, s.125-126.
           36  el-Aynî, Umdetu’l-Kârî, c. XIII, s.154.
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148