Page 139 - Microsoft Word - orjinal
P. 139

SUBHø RECEB MAHMESÂNÎ                139

           intikal etmenin imkânını reddetmiú, “bunu gerektiren bir nass olmak-
           sızın… durum ve úartların, zaman veya mekanın de÷iúmesiyle … hü-
           küm de÷iútirmek bâtıldır” demiútir. 18
              Buna ra÷men, kuúku yok ki, halifelerden, imamlardan ve fakihler-
           den, illetin veya üzerine bina edildi÷i örfün de÷iúmesi ya da kamu
           yararı ve zorunluluk sebebiyle, nassların tamamen veya kısmen de÷iú-
           tirilmesini câiz görenler olmuútur. Burada fıkıh kitaplarında rastlanan
           ve bu konuyu destekleyen bazı örnekler sunulacaktır. Ancak bunlar
           konuyla ilgili örneklerin tamamını içermemektedir. Bu örnekler kısaca
           açıklanarak asli kaynakları gösterilecek, herhangi bir yorum yapılma-
           yacak veya belli bir görüúe meyledilmeyecektir.
              1. Hz. Ömer’in Uygulamaları
              Halife Ömer b. el-Hattâb el-Fârûk’un, øslâm devletinin kurucusu
           oldu÷u tartıúmasız bir gerçektir. Hz. Ömer, hilafeti döneminde, adâlet,
           metanet ve cesaretiyle meúhur olmuútur. Onun zamanında devlet güç-
           lü, halkın hak ve menfaatlerini korumada duyarlı olmuútur.
              Onun zamanı, pekçok fetih ve  dinamik de÷iúikliklerle doludur.
           Bunun neticesinde, birçok ihtiyaç ortaya çıkmıú ve eski âdetler de÷iú-
           miútir. Bu âdet ve ihtiyaçlardaki de÷iúikli÷in, Hz. Peygamber (s.a.s) ve
           Halife  Hz. Ebû Bekir dönemindeki bir kısım hüküm ve fetvâlarda
           de÷iúiklik getirece÷ine úaúmamak gerekir.
              Hz. Ömer, bu konuda kararlı ve keskin görüúlü idi.  Siyaset-i
           úer‘iyye veya Müslümanların genel yararları zorunlu kılıyorsa,
           nasslara  muhalefetten bile geri kalmamıútır. Hz. Ömer’in yaptı÷ı bu
           de÷iúikliklerden bazıları úunlardır:
              a. Müellefe-i Kulûb
              Bilindi÷i gibi Kur’an-ı Kerim’de, zekâtın verilece÷i yerler  belir-
           lenmiú; “Sadakalar (zekâtlar) Allah’tan bir farz olarak, ancak fakirler,
           düúkünler, zekât toplayan memurlar, kalpleri  øslâm’a  ısındırılacak
           olanlarla, (özgürlü÷e kavuúturulacak) köleler, borçlular, Allah yolunda
                                                               19
           çalıúıp cihat  edenler ve yolda kalmıú yolcular  içindir...”  buyurul-

           18  øbn Hazm, el-øhkâm, c. V, s. 4.
           19  Fakir ve miskinler, muhtaçlardır. Âmilîn, zekât toplayıcıları; Rikâb, kölelikten
             kurutulmaya çalıúanlar; Fî sebilillah, cihat edenler; øbn-i sebil ise yolda kalmıúlar-
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144